For 335 milliarder jernbanenet
Et jernbaneprojekt med en samlet udbudssum på over 335 milliarder kroner er for stor en mundfuld for en dansk entreprenør med knap 300 ansatte. Men det er interessant at være underleverandør til, fortæller MSE-direktør Jan Sørensen. Det skriver FemernReport i sit nyhedsbrev.
Deutsche Bahn vil opgradere det nedslidte tyske jernbanenet med 9.000 kilometer højkapacitetsstrækninger. Hamburg-Berlin står først for. I 2027 skal strækningen fra Lübeck til Hamburg være færdigrenoveret.
Over de næste syv år skal Deutsche Bahn bruge 335 milliarder danske kroner på en længe tiltrængt opgradering af jernbanenettet. 9.000 kilometer jernbane skal blandt andet have ETCS-styring, nye skinner og kørestrøm, og en masse stationsanlæg skal ved samme lejlighed have en overhaling.
Det lyder umiddelbart som gefundenes Fressen for danske entreprenører og anlægsvirksomheder. Virkeligheden er imidlertid, at der findes meget få danske virksomheder, der kan fremvise den finansielle polstring, der skal til for at påtage sig entrepriser i den størrelsesorden.
Det skal dog ikke afholde nogen fra at gøre sig gældende. Et så stort projekt kræver en hel hær af underleverandører og -entreprenører, og her viser erfaringerne fra Femernprojektet allerede, at danske virksomheder har masser at byde ind med.