Eksport af vandteknologi

Potentialet for dansk vandteknologi på det globale marked er stort, og derfor satser Aarhus Vand i sin 2025-strategi på at forretningsgøre virksomhedens viden og teknologi. Men regulering spænder ofte ben for innovation. Det fortæller adm. direktør i Aarhus Vand, Lars Schrøder til CleanWatch.

Et mindre indtægtsgrundlag over de seneste 30 år for Aarhus Vand, har gjort det centralt at tage fat med innovering, digitalisering – og i det hele taget at tænke nyt. Det er myndighedskravet om at effektivisere for mindst to pct. årligt og en halvering af vandforbruget over de sidste 30 år, der har været driver.

Teknologisk viden og udvikling både nationalt og globalt, lyder parolen i 2025-strategien for Aarhus Vand. – Hvis vi kan lave en forretning ud af vores innovation og udvikling, så er det jo en ideel situation for os, siger Lars Schrøder til mediet.

Aarhus Vand skal have betaling for sin viden og know-how – og det hele bliver ført tilbage til gavn for selskabets kunder. Potentialet for eksport af den danske vandteknologi er stort, mener direktøren.

Høje lønninger og afgifter har gjort danske vandselskaber eksperter i at bruge meget lidt vand og energi, automatisere deres anlæg og trække ressourcer ud af spildevandet til energiproduktion og kunstgødning. Det har gjort dansk vandhåndtering til en af de mest ressourceeffektive i verden, og den viden efterspørges i høj grad uden for landets grænser, fortæller Lars Schrøder.

Del dette med dit netværk: