Digitalisering har potentiale

Af: Cand. Merc. Jesper Baadsgaard

Det fortæller DI nyhedsbrevsbrev: EU-Kommissionen kårede i februar Danmark som det mest avancerede digitale land i EU, fordi Danmark scorer højt på alle de fem parametre, der bruges til at måle et lands digitale parathed. De fem parametre dækker over udbredelsen af bredbånd og mobildækning, uddannelsesniveauet, brugen af internettet, anvendelsen af ny teknologi og offentlig digitalisering.

Kun lige godt hver tiende danske virksomhed (12 pct.) forventer i høj grad at kunne ”agere disruptivt” inden for de næste fem år. Det viser nye tal fra DI’s virksomhedspanel.

– Danske virksomheder er meget bevidste om, at der er store forandringer på vej. De ved godt, at digitaliseringen giver store muligheder, men de er måske endnu ikke blevet helt klar over, at forandringerne lige så godt kan komme fra dem selv, og at de har fantastiske muligheder på verdensmarkedet, siger fagleder Christian Hannibal, DI Digital.

Hannibals vurdering understøttes af tal fra  DI’s Virksomhedpanel. De viser, at 70 pct. af danske virksomheder forventer, at truslen om ”disruption” primært kommer fra udlandet. – Danske virksomheder er vant til at konkurrere globalt, og der er heller ikke tvivl om, at mange virksomheder og iværksættere i udlandet arbejder med løsninger, der kan udkonkurrere danske virksomheder. Men når det er sagt, er det vigtigt at huske på, at Danmark har utroligt gode forudsætninger for at drage fordel af digitaliseringen,  vurderer DI Digitals fagleder.

Del dette med dit netværk: