Forbrugerombudsmand: Modstrøm vildleder
Modstrøm har anvendt vildledende udsagn om blandt andet ”gratis strøm om natten” i sin markedsføring. Modstrøm har desuden handlet i strid med god markedsføringsskik ved blandt andet at have varslet ændringer af kunders elaftaler uden gyldigt grundlag i sine aftalevilkår. Det vurderer Forbrugerombudsmanden
Modstrøm har i forbindelse med varslingen af en nogle prisændringer i februar 2022 overtrådt flere regler i markedsføringsloven, aftaleloven, forbrugeraftaleloven og elleveringsbekendtgørelsen.
Forbrugerombudsmanden har blandt andet vurderet, at Modstrøms aftalevilkår indeholder ændringsvilkår, som er urimelige og dermed ugyldige. Modstrøm var derfor ikke berettiget til at ændre prisen på kundernes elaftaler uden kundernes aktive accept. Varslingen af prisændringerne skete efter Forbrugerombudsmandens opfattelse desuden på en uklar og uforståelig måde.
Forbrugerombudsmanden har også vurderet, at Modstrøm overtrådte god markedsføringsskik ved at stille krav om særskilt opsigelse af Modstrøms såkaldte grønne spareaftale.
Forbrugere, der har fået ændret deres prisvilkår med henvisning til Modstrøms ugyldige ændringsvilkår eller uberettiget er blevet opkrævet betaling for Modstrøms grønne spareaftale, kan have ret til at få penge tilbage fra Modstrøm.
Forbrugerombudsmanden blev opmærksom på sagen efter klager fra ti forbrugere vedrørende produkterne ”Gratis strøm om natten”, ”ModPris” og ”FastIntro”.
Modstrøm har efter Forbrugerombudsmandens opfattelse overtrådt reglerne på flere områder:
- Modstrøms aftaler indeholder urimelige ændringsvilkår
- Modstrøm har vildledt forbrugerne ved at skrive ”fast pris” i sin markedsføring
- Modstrøms har varslet på en uklar og uforståelig måde
- Modstrøms krav om særskilt opsigelse af en grøn spareaftale er uretmæssigt
Hvis du mener, at du har et tilbagebetalingskrav mod Modstrøm, og Modstrøm har afvist dit krav, kan du klage til Ankenævnet på Energiområdet: www.energianke.dk, lyder det gode råd fra Forbrugerombudsmand Torben Jensen, der siger: – Virksomheder kan kun ændre i deres aftaler med forbrugerne, hvis det fremgår af aftalerne, at de kan ændres uden forbrugernes aktive samtykke. Det skal også være klart for forbrugerne, hvornår prisen eller andre vilkår kan ændre sig – ellers er ændringsvilkåret urimeligt og ugyldigt. Forbrugerne skal desuden tydeligt varsles om ændringer i aftalen, så de har mulighed for at vurdere, om de ønsker at fortsætte som kunder på de ændrede vilkår eller opsige aftalen. I denne sag har Modstrøm både vildledt forbrugerne og uberettiget ændret i kundernes elaftaler. De berørte forbrugere kan have ret til tilbagebetaling fra Modstrøm.