Ulovlige vejstriber
Konkurrenceankenævnet har netop afgjort, at LKF Vejmarkering og Eurostar Danmark har overtrådt konkurrencereglerne i sagen om vejmarkering. I 2015 afgjorde Konkurrencerådet, at der var tale om et brud på reglerne.
Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald (foto), siger: – Med stadfæstelsen af Konkurrencerådets afgørelse står det klart, at hvis to virksomheder hver især kan byde på en opgave, så begrænser det konkurrencen, hvis de aftaler at byde i fællesskab. En sådan aftale er normalt skadelig for konkurrencen. Det skyldes, at den konkurrence, som der ellers ville have været mellem virksomhederne på blandt andet pris og kvalitet, sættes ud af kraft. I den konkrete sag havde parterne ikke dokumenteret, at konsortiet samlet set indebar fordele for forbrugerne, og derfor var det ulovligt.
I sin kendelse skriver Konkurrenceankenævnet: ”Da Eurostar og LKF indgik aftale om i fællesskab at byde på Vejdirektoratets udbud af genmarkering af kørebaneafmærkning 2014-2017 i en situation, hvor de som konkurrenter hver især kunne have budt på dele af udbuddet, blev den forretningsmæssige risiko, der uden konsortieaftalen ville have været forbundet med en konkurrence mellem Eurostar og LKF i budfasen, elimineret.”
”At parterne bød den laveste pris på hele udbuddet, dokumenterer ikke, at Vejdirektoratet ikke ville kunne have fået en lavere pris på hele udbuddet samlet, såfremt der i budfasen havde været konkurrence mellem parterne indbyrdes og med de øvrige budgivere vedrørende de enkelte distrikter.”
På tidspunktet for udbuddet var de to selskaber henholdsvis størst og næststørst indenfor vejmarkering i Danmark. Opgaven, de bød på, vedrørte afmærkning af kørebaner i tre distrikter i Danmark, nemlig Syddanmark, Sjælland og Hovedstaden, i 2014-2017.
I juni 2015 afgjorde Konkurrencerådet, at konsortiet var i strid med konkurrencereglerne. Det er den afgørelse, som Konkurrenceankenævnet nu har stadfæstet.