Kolding, åben tilgang til udbud
BlueKolding har ny tilgang til udbud og tilbud. Vi kombinerer begreberne NegoEconomics” og SMARTnership, lyder det åbne udsagn. Det lyder umiddelbart som en rigtig god fidus: Man udbyder en opgave, får nogle tilbud og vælger de tre bedste. Derefter sætter man sig til forhandlingsbordet med de udvalgte leverandører og finder ud af, hvordan tilbuddet kan blive endnu skarpere, og opgaven kan løses billigere. Og det er en god fidus – vel at mærke for begge parter. Både udbyder og tilbudsgiver. De besparelser, som de to parter finder og forhandler sig frem til, deler de nemlig i porten.
NegoEconomics og SMARTnership handler om i fællesskab at identificere de dele af tilbuddet, der kan forhandles om, og så finde en løsning, der gavner begge parter. Hos BlueKolding vurderer direktør Per Holm også, at selv de tilbudsgivere, der endte med at blive valgt fra, har haft en positiv oplevelse af processen: – For de leverandører, der byder på en opgave, handler det selvfølgelig først og fremmest om at få ordren, og alle ved, at der kun kan være én vinder af en udbudsrunde. Men det betyder ikke, at man ikke kan få noget ud af det, selvom man ikke får ordren. Som udbydere har vi oplevet en konstruktiv og lærerig dialog med flere virksomheder, og selv de, der ikke fik ordren, har rost processen og den nye måde at tænke og håndtere den på, fortæller han.
– Hos BlueKolding har vi et helt grundlæggende princip, der hedder monopol forpligter. Det betyder, at vi føler os særligt forpligtede til at få det optimale ud af de penge, vores kunder er tvunget til at betale til os i vandafledningsbidrag. De kan ikke gå andre steder hen, for der er ikke andre leverandører. Det ser vi i højere grad som en skærpende forpligtelse end som et privilegium, og derfor er NegoEconomics- og SMARTnership-tankegangen helt i tråd med den måde, vi ønsker at drive vores virksomhed på. Kunder skal have mest muligt miljø og værdi for de penge, de betaler til os, forklarer Per Holm.
Per Holm understreger, at BlueKolding vil fortsætte med konstant at udfordre både sig selv og sine leverandører og samarbejdspartnere til at finde endnu bedre løsninger på selskabets opgaver og udfordringer.