Strøm til Europas veje
Ny politisk EU-aftale varsler opsætning af ladestandere til person- og lastbiler på hele det overordnede EU-vejnet. Rådet for Grøn Omstilling er begejstrede og kalder aftalen for historisk.
Elbilerne og el-lastbilerne er på vej ud på vejene i stor stil, men kan de oplade, når de skal køre ned gennem Europa? Det spørgsmål blev besvaret i nat, da der blev indgået en politisk aftale mellem EU-Kommissionen, EU’s Ministerråd og EU-parlamentet om infrastruktur til alternative drivmidler, der blandt andet betyder en massiv udbygning af ladeinfrastrukturen på det overordnede vejnet i EU. Selvom der ikke er mange på vejene endnu, gør EU klar til den forventede store udrulning af elektriske lastbiler, der kommer til at ske i de kommende år.
– Det er helt afgørende, at EU nu har sikret at ladeinfrastrukturen bliver klar til elektriske lastbiler i hele EU, så også de lange ture kan køres elektrisk. Det er en forudsætning for at vi i fremtiden kan få transporteret varer på vejene i hele EU på grøn strøm og en meget lav klimabelastning,” siger Daria Rivin, rådgiver i Klima og Transport.
Mere konkret skal der for hver 120 km opsættes ladestandere til el-lastbiler og el-busser på hovedvejnettet i EU. Opsætningen skal starte i 2025 og halvdelen af hovednettet skal være dækket i 2028. Det mener hun både er ambitiøst og nødvendigt, og fortsætter: – Samtidig giver beslutningen også et klart signal til vognmændene om, hvordan de skal prioritere i den grønne omstilling af den tunge transport. El-lastbiler bliver hovedvejen i den grønne omstilling af lastbiler,” siger Daria Rivin.
I aftalen er der ikke krav om opsætning af tankanlæg til gas eller biogas, og der er først krav til etablerings af brint-tankningsinfrastruktur i 2031, forudsat at reglerne ikke ændres inden.