LED-lys til IC3-tog
Industrispecialisten Hans Buch A/S skal levere LED-lysrør til DSB’s IC3-tog. DSB og Hans Buch forventer en stor årlig reduktion i strømforbrug og CO2-udslip.
Strømmen til IC3-tog leveres gennem dieselgeneratorer, og der er en energibesparelse at hente ved at skifte lysstofrør til et tilsvarende LED-lysrør. Strømbesparelsen skyldes LED-teknologiens lave elforbrug, som reducerer den mængde strøm, som motorernes dieselgenerator skal bruge til belysning i f.eks. togenes kupéer og arbejdsområder. – Der er derfor både kroner og øre, samt et bedre klimaregnskab at berette om, siger Palle Wredstrøm, divisionschef for Marine i Hans Buch A/S.
Snart er det slut med de gamle kviksølvholdige lysstofrør i DSB’s IC3-tog. En opgave har netop været i udbud for at udskifte de mange lysenheder til en mere energisparende LED-belysning. Her er valget faldet på Hans Buch A/S, som skal levere LED-lysrør til hele DSB’s IC3 togflåde med optioner på resten af DSB’s togflåder, som også består af IC4, Dosto, ER og S-tog. Det hårdføre LED-lysrør er velegnet til miljøer med høje temperaturer og mange vibrationer. De er oprindeligt udviklet til den maritime industri og offshore-industrien, men de robuste LED-lysrør skal nu også skabe gavn for IC3-togene. – Vi er enormt stolte over, at Hans Buch vandt udbuddet, foran nogle meget dygtige konkurrenter til at levere en vigtig opgave med at nedbringe energiforbruget og dermed CO2-aftrykket, fortæller adm. direktør i Hans Buch A/S, Martin de Feuth Jensen. – Samarbejdet er sket mellem vores divisioner for henholdsvis jernbane og marine i Hans Buch A/S, og vi er stolte af den kundetilpassede løsning, som vi skal levere til DSB, siger han.
– Der er derfor både kroner og øre, samt et bedre klimaregnskab at berette om, siger Palle Wredstrøm, divisionschef for Marine i Hans Buch A/S.