Blåt logo – men skarpt øje for det grønne
“Our logo might be blue, but in Solar, we have always had a keen eye for the green solutions”. Vort logo kan være nok så blåt, men vi har altid haft et skarpt øje for de grønne løsninger, cirka sådan lyder SOLARs introduktion til sin SUSTAINABILITY REPORT 2020 … en imponerende erklæring og tillige et commitment til det omgivende samfund om et fuldskala engagement, når det handler om ansvar, bæredygtighed, CSR og energi-effektivitet ….
Et blandt flere initiativer – og et nyt kendemærke, er solcelleparkeringen SunDryve på virksomhedens matrikel i Brøndby. Anlægget giver strøm til virksomhedens datacentre og opladere til elbiler og fungerer samtidig som husly for de parkerede biler.
Nu søger SOLAR tilslutning til klimainitiativet Science Based Targets (SBTi). Et initiativ, som skal være med til at sætte yderligere skub på virksomhedens klimaindsatser. Over 1.800 virksomheder på verdensplan er tilknyttet dette initiativ. SBTi er igangsat af FN Global Impact, World Resources Institute, WWF samt CDP og er godt på vej til at blive den nye standard for virksomheders klimainitiativer. Over 40 danske virksomheder som Mærsk, Ørsted, Novo Nordisk og Carlsberg har tilsluttet sig initiativet. Virksomheder, der tilslutter sig SBTi, skal fastsætte målsætninger, som understøtter målet om, at den globale temperaturstigning ikke må overstige 1,5 grader.
Sustainability Director Mette Bredkjær pointerer, at det er vigtigt at have orden i eget hus først og fremmest, og virksomheden laver derfor løbende energiforbedringer, blandt andet med installation af solceller og varmepumper samt opsætning af ladestandere på virksomhedens matrikler. – Vi ønsker at tage et ansvar og tror på, at klare og forpligtende videnskabsbaserede mål for reduktion af CO2-udledningen er vejen frem mod en reel reduktion af klimaaftrykket. Som en del af værdikæden i byggebranchen vil vi gerne gøre vores til at løfte branchen generelt i en grønnere retning. Derfor giver det god mening at tilslutte os SBTi, der er globalt anerkendt som det førende klimainitiativ, siger Mette Bredkjær.
– I arbejdet med at reducere CO2-udledningen skal man have orden i eget hus først. Derfor har vi siden 2010 været i gang med at registrere forbrug på alle vores lokationer og laver løbende energiforbedringer, blandt andet i form af installation af solceller og varmepumper samt opsætning af ladestandere – produkter og løsninger, vi også selv bringer på markedet og rådgiver omkring. Derudover har vi digitaliseret og automatiseret vores egen produktion, forklarer Mette Bredkjær og fortsætter:
– SBTi skal gøre os endnu klogere på, hvordan vi bedst muligt hjælper vores kunder til at reducere deres klimaaftryk – blandt andet via produkter, services og logistik og ved at uddanne vores kunder til at finde frem til de bedst mulige klima- og energiløsninger via vores kursusenhed Solar School.