Nedprioritering af innovation

Med udgangspunkt i 3500 danske topledere, mellemledere og medarbejdere fra mere end 1700 private og offentlige virksomheder har forskerne Jens Holmgren og Ole Uhrskov Friis fra Institut for Forretningsudvikling og Teknologi, Aarhus BSS, Aarhus Universitet undersøgt virksomhedernes fokus på strategiarbejdet. Innovationsområdet og dermed fornyelser af produkter og ydelser halter stærkt bagefter den interne optimering og fokus på eksisterende kunder.

– Samlet set er det overraskende og bekymrende, at innovationen har det så dårligt i de danske virksomheder, idet vejen ud af krisen og ind i en mere udviklingsorienteret periode netop skal findes ved at fokusere mere på fornyelse og innovation. Sådan siger Ole Uhrskov Friis, lektor på Institut for Forretningsudvikling og Teknologi i Herning.

Innovation er det strategiområde, der har lavest prioritet, og der er stort set ingen struktur og systematik i arbejdet. Det afspejler sig også i, at de fleste forretningsideer, der investeres i, ikke når ud på markedet. – Vi kan se, at fokus fra topledelsen er på produktivitet og på de eksisterende kunder, mens innovationen nedprioriteres, formentlig fordi det kræver en yderligere indsats og er risikobetonet, vurderer lektor Jens Holmgren.

Jan Jacobsen, tidligere Managing Director/CEO fra firmaet A-tex, er en af de virksomhedsledere, der har deltaget i undersøgelsen, og han siger: – Rent personligt prøver jeg i mit arbejde at være innovativ, men jeg møder også modstand, – blandt andet fra bestyrelsen, og det bunder jo i, at det er nødvendigt at sikre en ordentlig bundlinje. Men jeg tror, man skal turde vise mere mod, og ikke kun tænke kortsigtet. Selvfølgelig skal der være styr på økonomien, men det er nødvendigt at afsætte nogle penge til at udvikle nye produkter, markeder osv., for hvis vi ikke fornyer os, dør vi. 

Læs videre: http://www.e-pages.dk/aarhusuniversitet/1328/

 

Del dette med dit netværk: