DE: Vildskud fra EU!

Af: Cand.  Merc.  Jesper Baadsgaard

Dansk Erhverv kalder EU-forslag for et vildskud. EU-Kommissionen vil give virksomheder en pligt til at sælge til forbrugere i hele EU. Forslaget griber ind i virksomhedernes ret til selv at bestemme, hvordan de vil drive virksomhed, og det kan blive en bombe under dansk e-handel.

Dansk Erhverv er kommet i besiddelse af en lækket udgave af et nyt forslag til forordning, som EU-Kommissionen efter planen offentliggør den 25. maj. Det vil i dets nuværende form skade dansk e-handel.  forslaget, der blandt andet indfører en pligt for netbutikker og serviceudbydere til at sælge til kunder overalt i Europa – uden at kunderne må blive mødt med forskelle i vilkår, herunder forskellige priser. – Forslaget er et vidtgående indgreb i virksomhedernes frihed til at drive virksomhed og til at yde den kundeservice, der passer til deres forretningsmodel. Det gavner ingen. De fleste virksomheder vil jo gerne sælge deres produkter i andre EU-lande, hvis det kan svare sig for dem. Men der er så mange barrierer forbundet med det, at det i praksis ikke er en forretningsmæssig forsvarlig beslutning for ret mange, siger markedschef i Dansk Erhverv Lone Rasmussen.

Forslagets bemærkninger anklager netbutikkerne for at segmentere markedet i forhold til nationale grænser og for at give forskellige vilkår og priser uden nogen rimelig grund. Det er forfejlet, påpeger Dansk Erhverv. – EU-Kommissionens forslag ignorerer, at EU reelt består af 28 forskellige markeder med næsten lige så mange forskellige sprog og forskellige regler, siger Lone Rasmussen.

– I de 30 år, det indre marked har eksisteret, er det ikke lykkedes politikerne at nedbryde alle barriererne for den frie handel over grænserne. Nu forventer man, at netbutikkerne skal klare den opgave på halvandet år. Det er uden for al sund fornuft.Som forslaget er skrevet, frygter vi, at det vil åbne op for systematisk omgåelse af momsreglerne. Hvis udenlandske netbutikker kan slippe for at betale den høje danske moms, når de sælger til danske forbrugere, bliver det svært for danske virksomheder at konkurrere, siger Lone Rasmussen.

 

Del dette med dit netværk: