ÅRETS GRØNNE INDKØBER
Lyreco er udpeget som årets grønne indkøber. Lyreco har i det forgangne år arbejdet målrettet med at øge andelen af miljømærkede indkøb, tage miljømærkede produkter i sortimentet og har samtidig taget ansvar for at inspirere kunderne til grønnere indkøb. Derfor er Lyreco netop kåret som ”Årets medlem” i Netværk for Miljømærket indkøb.
BÆREDYGTIGHED har været en hjørnesten i Lyreco igennem mange år, og med prisen som årets grønne indkøber viser Lyreco, at de er med helt i front på den grønne agenda. – Lyreco har været en stor drivkraft i netværket og er lykkedes med både at sikre vækst i andelen af virksomhedens miljømærkede indkøb og samtidig øge efterspørgslen på miljømærkede kontorartikler. Det er positivt, at Lyreco ikke blot har fokus på egne indkøb til driften, men også tager ansvar i forhold til at inspirere kunder til en mere bæredygtig indkøbskultur. Det fortjener anerkendelse. Sådan siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark, om baggrunden for kåringen.
Arbejdet i netværket har været med til at fastholde et vigtigt fokus på miljømærkede indkøb. Både når det kommer til indkøb internt i Lyreco men også i forhold til at sælge grønne produkter til kunderne. – Ved at være en del af ’Netværk for Miljømærket indkøb’ har vi styrket vores fokus på grønne indkøb, når vi køber fx rengøringsmidler, kantineservice og toiletpapir til os selv. Men vi er også gået skridtet videre ved at have et mål om, at 50 % af alle solgte produkter skal være grønne i 2023. Det er et ambitiøst mål, men det er nødvendigt, og derfor er vi rigtig glade for den anerkendelse, som ligger i kåringen som årets grønne indkøber, fortæller Gro Kardel, Quality and Sustainability Manager i Lyreco Scandinavia.
VEDVAREDE INDSATS. Indsatsen med at sikre grøn fremgang præger hele Lyrecos forretning på mange måder og handler i høj grad om at have et bredt sortiment og den rigtige viden, så Lyreco kan hjælpe kunderne med henblik på at skabe en bæredygtig indkøbskultur. Også i salgsorganisationen er den grønne agenda allestedsnærværende. – Hvert år får vi flere og flere kunder, som stiller krav om bæredygtighed. Vi er stolte af at kunne møde kundernes forventninger, men vi stopper ikke der. Vi insisterer på at tage initiativer, som gør det er lettere for alle vores kunder at vælge grønt, fortæller Dines Sirvent Graakjær, Corporate Sales Director i Lyreco Scandinavia.
I løbet af det seneste år har Lyreco bl.a. initieret et samarbejde mellem Rambøll og Pilot i kampen om at få flere grønne skriveredskaber i sortiment. Helt konkret reducerede Lyreco udvalget af kuglepenne, så Rambølls medarbejdere fremadrettet kun kan vælge mellem miljømærkede eller genopfyldelige kuglepenne.
Om Lyreco: Lyreco-koncernen er førende i Europa og verdens tredjestørste distributør af produkter og ydelser til arbejdspladsen. Lyreco Skandinavien har hovedkontor i Roskilde og beskæftiger ca. 600 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige. Virksomheden har været privatejet siden 1926 og tilpasser sig konstant udviklingen på arbejdspladsen. Lyreco har fuld kontrol med hele værdikæden med eget lager samt egne chauffører og er helt i front med en stærkt bæredygtig profil. Lyreco er gået fra ca. 44 % miljømærket indkøb de foregående år til 81 % miljømærket indkøb i 2019.