Stort potentiale

Der er store kommunale forskelle i forhold til, hvor meget kommunerne konkurrenceudsætter. Det viser ny analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Måltal er vejen frem, lyder det fra Dansk Erhverv.

En helt ny analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at kommunernes konkurrenceudsættelsesgrad i 2016 varierede mellem 17,6 procent og 50,4 procent. Et spænd, der er alt for stort, mener Dansk Erhverv. – Kommunerne marcherer helt ude af takt. Det er ikke godt og kalder på handling. Analysen peger på, at de store forskelle primært skyldes de valg, der træffes lokalt i den enkelte kommune. Selvsagt bør mange kommuner tage skeen i den anden hånd og gøre mere, men skal der for alvor ske noget, så skal vi have måltal på området, siger Morten Jung, markedschef i Dansk Erhverv.

Morten Jung peger på, at andelen af konkurrenceudsætte opgaver blot er steget med to procentpoint siden 2011.

Mere konkurrenceudsættelse vil give gevinster, som vil komme både borgere og samfundet som helhed til gode. – Mulighederne for mere konkurrenceudsættelse er store. Det kan vi se alene ved, at der er så store kommunale forskelle. Markedsprøvning er ikke rød eller blå – markedsprøvning er dannebrogsfarvet. Hvis vi konkurrenceudsætter mere ude i kommunerne, så vil vi se gevinster både i form af besparelser i kroner og ører og i form af bedre kvalitet i opgaveløsningen. Det giver sig selv, at begge dele er noget, som i sidste ende vil komme borgerne til gode. Det er også sådan, at den offentlige sektor gennem konkurrenceudsættelse får større kendskab til egne priser og kvalitet. Det er der brug for, særligt i et kommunalt valgår, siger Morten Jung.

Morten Jung tilføjer, at der også bør ses på øget konkurrenceudsættelse i henholdsvis staten og i regionerne.

 

 

 

 

 

 

Del dette med dit netværk: