Salg, pleje & omsorg
Kun få ældre borgere køber ekstra rengøring eller bad af den kommunale leverandør. Kommunerne bør derfor i stedet fokusere på deres kerneopgaver og ikke agere virksomhed, mener DI, der fastslår at tilkøbsydelser ikke er en succes. – Tværtimod kan kommunerne ødelægge forretningsgrundlaget for virksomhederne i pleje- og omsorgssektoren, siger Mette Rose Skaksen, branchedirektør i DI.
En KORA-analyse viser, at 2 pct. af de ældre borgere, der får hjælp af den kommunale leverandør, i løbet af et år har købt ekstra hjemmehjælp af kommunen. Det er væsentligt færre end kommunerne forventede. – Evalueringen viser, at kommunerne spilder deres tid, når de prøver at bygge en forretning op på salg af ekstra rengøring og vinduespudsning til ældre, siger Mette Rose Skaksen, branchedirektør i DI. Seks kommuner har i regi af frikommuneforsøgene fået særtilladelse til at sælge tilkøbsydelser på hjemmehjælpsområdet. Det drejer sig om praktiske opgaver, som rengøring, havearbejde og hundeluftning samt personlig pleje som manicure, wellness og fodbad.
Ifølge evalueringen fra KORA har det krævet betydelige organisatoriske og formidlingsmæssige ressourcer at etablere og drive de kommunale tilkøbsvirksomheder. – Rent principielt skal kommunerne holde sig til deres kerneopgave og ikke lege privat virksomhed. Offentlige myndigheder skal ikke bruge tid og ressourcer på at konkurrere med private virksomheder. Mange virksomheder tilbyder allerede i dag, at ældre kan købe rengøring eller hjemmepleje, siger Mette Rose Skaksen.