Prop i elbil salg

Elbilsalget er gået i stå. Det siger Tore Harritshøj, adm. direktør hos E.ON(foto). Han påpeger, at man skal helt tilbage til 2011 for at finde et lavere antal elbil-køb hos kommunerne.

En rundspørge, E.ON har foretaget blandt danske kommuner viser, at flertallet af de danske kommuner ikke er tilpas med den nye registreringsafgift for elbiler. Afgiften, der trådte i kraft den 1. januar 2016, har effektivt sat stopper for, eller udskyde, indkøbet af elbiler i år.

Hidtil er det landets kommuner, der har drevet salget af el-biler frem. Kommunerne har stået for en betydelig del af det danske salg af elbiler, men det lader nu til at være slut, viser E.ONs rundspørge.

To ud af tre kommuner siger direkte til rundspørgen, at den nye afgift på elbiler – på 20% i 2016, stigende til 150% i 2020 – har fjernet elbilerne fra indkøbsplanerne. Det udsagn underbygges af salgstal fra første halve år, der viser, at danske kommuner kun har købt 36 elbiler. Til sammenligning erhvervede kommunerne sidste år 322 elbiler.

Tore Harritshøj: Skal Danmark nå det politiske mål om at være fossilfrir i 2050, så skal den sidste benzin- eller dieselbil køre over forhandlerens kantsten allerede i 2035. Transportsektoren, der er klimapolitikkens store problembarn, har altså 19 år til fuldstændigt at omstille sig. Vi kan ikke blive ved med at skubbe denne gigantiske udfordring foran os og slet ikke i en situation, hvor elbilsalget er gået i stå.

I årets første syv måneder steg den samlede danske elbilsbestand med kun 42 elbiler. Fra en bestand på 8.168 elbiler ved udgangen af 2015, er der i dag 8.210 elbiler (seneste opgørelse per 18. juli). Ifølge Klimarådet er en af årsagerne til det udeblivende salg, at elbiler efter indfasningen i afgiftssystemet, stilles uforholdsmæssigt dårligere end tilsvarende benzin- eller dieselbil. I dag er der stor forskel i indkøbsprisen for en benzin- eller dieselbil og en tilsvarende elbil. En gennemsnitlig familiebil i Danmark, f.eks. en Volkswagen Golf, koster i omegnen af 112.000 kr. før moms og afgifter, mens den som elbil koster 221.000 kr. Prisforskellige ligger primært i elbilens batteri, der gør elbilen dyrere at producere end andre biler. Den pris vil udlignes over tid, i takt med at produktionsvolumen går op. Klimarådet foreslår derfor, at elbiler tildeles et batterifradrag i registreringsafgiften og at minimumsafgiften på kr. 20.000 helt sløjfes.

Del dette med dit netværk: