Holbæk fokus på udbud
En del offentlige aktører har allerede rette lyset mod udbudsprocesserne og de omkostninger, som følger med. Det har de blandt andet i http://holbaek.dk/, hvor bevidste valg af udbudsmetoder er en fast del af indkøbsstrategien – både for at sikre den bedste pris og den rigtige kvalitet i tilbuddene. Det fortæller DI Business.
– Vi har for eksempel for tiden kig på at lave en imagekampagne, hvor budgettet er på cirka 200.000 kroner. Derfor har vi valgt en form for begrænset udbud, hvor vi inviterer tre virksomheder til at give et bud. Men det behøver ikke kun at afhænge af opgavens størrelse. Man kan for eksempel også vælge begrænset udbud for at sikre sig bud fra små og mellemstore virksomheder, som vi gjorde, da vi udbød vores kantinedrift, siger Indkøbschef i Holbæk Anders Brøndum..
Han overvejer også altid, hvilken arbejdsbyrde valget af udbudsmetode vil medføre. – Jeg ved jo godt, at offentlige udbud giver omkostninger for virksomhederne, som ender hos kunderne – og det giver selvfølgelig også ekstraomkostninger for os, hvis vi skal læse 30 tilbud. På den måde er det ren win-win at træffe bevidste valg, men det kræver selvfølgelig også af virksomhederne, at de accepterer, at de ikke kan få lov til at være med i budrunderne hver gang, siger Anders Brøndum.
Direktør i DI Henriette Søltoft (foto) er da også opmærksom på, at det næppe er ond vilje hos de offentlige indkøbere, som får omkostningerne til udbudsprocesserne til at løbe løbsk. – Vi har da mødt indkøbere, som mente, at de høje udbudsomkostninger var virksomhederne problem. Men jeg tror faktisk, at ønsket om ikke at begå fejl i forbindelse med udbuddene er en væsentligere årsag til, at indkøberne vælger de tungeste procedurer. Derfor tror jeg også, at vi kan nå langt med oplysning og gode værktøjer til at vælge de bedste metoder, siger hun.
– Jeg tror, at det ville gøre en kæmpe forskel, hvis det var et krav til indkøberne, at de skulle beregne transaktionsomkostningerne, inden de satte udbudsprocessen i gang. Så kunne man på forhånd se, hvad det ville betyde – både for virksomheder og udbydere, siger Henriette Søltoft.