Elektronisk borgerjournal
Borgerjournal skal fra 2018 hjælpe hjemmehjælpere og plejepersonale i Hjørring Kommune.
Et hurtigt klik på en skærm skal afløse lange journaltekster og manuelle beskeder mellem medarbejderne – og hjælpe sosu-personalet og socialpædagogerne til en mere effektiv arbejdsdag med større overblik. Det er fremtiden for medarbejdere i Sundhed, Ældre- og Handicapforvaltningen i Hjørring Kommune, der netop har indkøbt et system med elektronisk borgerjournal. Systemet, der er indkøbt på en kontrakt med 6 års varighed, skal samle borgernes data på omsorgs- og socialområdet. Udover Hjørring er systemet også indkøbt af 20 kommuner, herunder Aarhus og København – og flere er på vej, fortæller leverandøren.
– I Hjørring Kommune har vi efterspurgt en borgerjournal, som dækker hele forvaltningen og dermed både sundhed-, ældre- og handicapområdet og samler oplysningerne på borgerne et sted. Det får vi med den nye løsning, som er udviklet i samarbejde med fagpersoner. Det betyder, at vi får en journal, som er udviklet målrettet til brugernes behov og med udgangspunkt i forenkling og overblik. Det har ført til et rigtig godt produkt, som vi tror på, både byens 65.307 borgere og medarbejdere bliver glade for, lyder det fra Stabs- og Myndighedschef Marianne Carlsen i Hjørring Kommune.
Systematic er allerede leverandør af sundheds-it til sygehusene i regionen, og med kommunens borgerjournal, er der fremtidig basis for, at styrke samarbejdet mellem sektorerne.
Fakta: Elektronisk borgerjournal, har til formål at bruge mindre tid på dokumentation og koordinering, yde beslutningsstøtte til medarbejdere i en kompleks hverdag, giv understøttelse af det tværfaglige samarbejde omkring borgeren, sikre stabil drift og god performance byggende på en velafprøvet og skalerbar platform, levere data til ledelsesinformation og kvalitetsoptimering, skabe frihed til at vælge integration til tredjepartsløsninger og rumme mobil anvendelse for brugerne på farten, direkte i mødet med borgeren.