Effektiviseringspotentiale ca 1,7 mia. DKK
Effektiviseringspotentiale på ca. 1,7 mia. kr. inden for en tidshorisont på to år – stort besparelsespotentiale på facility managementområdet
Af Paw Vindahl, Erhvervsjuridisk rådgiver, cand.merc.jur., Director, Kammeradvokaten.dk
Kommunerne har ifølge en række nye analyser udarbejdet i samarbejde mellem regeringen og KL gode muligheder for at frigøre ressourcer til mere borgernær velfærd. Ressourcerne kan blandt andet frigøres gennem øget grad af professionalisering på facility managementområdet.
Analyserne er en del af det kommunale moderniserings- og effektiviseringsprogram, og analysen, der er udarbejdet af konsulentfirmaet Ernst & Young, har kortlagt kommunernes organisering, køb og udbud på facility managementområdet, der f.eks. omfatter rengøring, kantinedrift, intern service, arealpleje, affaldshåndtering og vedligehold af bygninger.
Hvad viser analysen? Analysen viser et samlet effektiviseringspotentiale på op imod ca. 1,7 mia. kr. inden for en tidshorisont på to år. Det svarer til en gennemsnitlig effektiviseringsprocent på ca. 11 % på tværs af alle kommuner.
For at høste disse gevinster skal kommunerne dog styrke indsatsen på området ved bl.a. at implementere en klar facility managementstrategi og handleplan samt ved at implementere en strategi for digitalisering af facility-området. Videre skal der implementeres tiltag til konsolidering og genforhandling af kontrakter med henblik på bl.a. at arbejde med outcomebaserede partnerskabskontrakter, og der skal etableres et godt datagrundlag.
Analysen viser, at mange kommuner har påbegyndt en professionalisering og modning af området, men der er store forskelle på, hvor struktureret kommunerne arbejder med at effektivisere deres facility management. Hele analysen ”Kortlægning af facility management i kommunerne” og tilhørende inspirationskatalog er at finde på såvel Finansministeriets som KL’s hjemmeside.
Læs hele artiklen: http://kammeradvokaten.dk/nyheder/2017/9/stort-besparelsespotentiale-paa-facility-managementomraadet/