Styr på kerneprocesser
Pernille Kræmmergaard, Digitaliseringsinstituttet:- IT-mindset vigtigt for at ledere og kan deltage aktivt og kompetent
I sidste måneds klumme skrev jeg om, at slutkundefokus handler om, at skabe gode services og at det kræver personlige, enkle, forbundne og private digitale services, for at tilfredsstille kunder og borgere. Det kræver, at vi i stedet for at ”skubbe produkter ud til kunden” i stedet spørger ”hvilken opgave skal vi hjælpe kunden med at løse?”.
En større gruppe af forskere, bl.a. Jeanne Ross, udgav i 2016 en artikel i MIT SLOAN, hvori de forklarer, at for at vi kan hjælpe med kundens opgave, kræver det, at vi for det første har styr på vores kerneprocesser med stabile IT-systemer, eller det de kalder ”the operational backbone”. Ovenpå de stabile IT-systemer skal vi så bygge mindre og mere fleksible IT-systemer og digitale løsninger ud mod vores kunder. Dette skal vi, for at kunne tilbyde dem det de har brug for både i dag og i morgen. Dette kalder de i artiklen ”the digital backbone”.
Læs mere om IT-mindset i Pernilles klumme: https://dinst.dk/om-os/pernilles-klumme/it-mindset/