Lovgivning og digitalisering
Digitaliseringsklar lovgivning skal frigive ressourcer til kernevelfærd.
– I dag er der alt for mange eksempler på, at lovgivningen er udformet så komplekst, at den er meget svær at administrere ude i virkeligheden – både for sagsbehandlere og it-systemer. Derfor vil vi med et nyt udspil sikre, at vi får tænkt digitalisering ind i lovgivningen fra start, så vi efterfølgende kan sætte strøm til den. På den måde vil vi i den offentlige sektor hvert eneste år kunne frigøre millioner af timer, som kan bruges på kernevelfærd i stedet for administration, siger innovationsminister Sophie Løhde (foto).
Konkret vil regeringen igangsætte en række initiativer, som skal bidrage til, at fremtidens lovgivning kan understøttes digitalt.
Regeringen vil med det nye udspil sikre, at ny lovgivning kan understøttes digitalt. Udspillet skal flytte millioner af timer fra administration til kernevelfærd i den offentlige sektor.
Kompleks lovgivning med et hav af undtagelser, skøn og uklare begreber spænder ben for en effektiv, digital administration. Med udspillet ’Digitaliseringsklar lovgivning’ lægger regeringen derfor op til, at ny lovgivning skal være enkel og klar, så den er nemmere at sætte strøm til.
På samme måde som ministerierne i dag vurderer de økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige og erhvervslivet ved ny lovgivning, ønsker regeringen bl.a., at det skal være obligatorisk at foretage en vurdering af, om lovgivningen er digitaliseringsklar. Og for at følge op på, om ministerierne lever op til de nye principper for digitaliseringsklar lovgivning, er det tanken at etablere en ny statslig enhed, der bl.a. skal screene lovudkast og vurdere implementeringskonsekvenser.
Regeringen lægger desuden op til, at relevante lovområder løbende gennemgås, så eksisterende lovgivning er klar til at blive understøttet digitalt.