KL: Offensiv digitaliseringspolitik
KL har netop lanceret ‘Gentænk velfærden – Kommunernes digitaliseringspolitik’. Det er en offensiv digitaliseringspolitik, som sætter retning for, hvordan vi i kommunerne kan frigive hænder, i takt med at manglen på arbejdskraft stiger – og hvordan vi med teknologi kan sikre en velfærd, som matcher borgernes forventninger til en smidig og moderne service.
Ambitionen med politikken er at sætte skub i en udvikling, hvor digitalisering rykkes til toppen af dagsordenen politisk og på alle fagområder. Målet er at løfte og modernisere velfærden, skabe bedre liv for borgerne og bedre arbejdspladser for medarbejderne.
En solid velfærd er grundstenen i det danske samfund. Men manglen på arbejdskraft og behovet for konstant at udvikle kvaliteten vil de kommende år sætte velfærden under alvorligt pres, hvis kommunerne ikke gentænker og digitaliserer langt flere dele af opgaverne. Det er hovedbudskabet i KL’s nye digitaliseringspolitik – ’Gentænk Velfærden’. Antallet af børn og ældre stiger kraftigt, og i 2030 vil der mangle 44.000 ansatte i den offentlige sektor. Størstedelen af hænderne vil mangle i kommunerne.
Et vigtigt svar på arbejdskraftudfordringen er at sikre kvaliteten i velfærden ved at udnytte de teknologiske og digitale muligheder bedre, end vi gør i dag, og øge hastigheden på den digitale omstilling. Ifølge Peter Rahbæk Juel, formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg, kræver det, at vi hele tiden har fokus på udviklingen af velfærden. Derfor skal digitale løsninger fremadrettet bruges endnu mere til at frigive hænder, så vi kan yde endnu højere kvalitet i kommunernes service og medvirke til at gøre borgernes liv nemmere: – Manglen på arbejdskraft risikerer at slå revner i fundamentet for fremtidens velfærd. Vi skal derfor gentænke velfærden, og hvordan vi løser opgaverne, så hænderne kan række længere. Gode, moderne digitale løsninger kan være med til at frigøre medarbejderes tid, så de kan bruge kræfterne på den kernevelfærd, mennesker altid vil være bedst til, siger Peter Rahbæk Juel og fortsætter: – Allerede nu kan sensorer bruges til at skabe tryghed i ældre menneskers hjem, kameraer identificerer huller i vejene, videomøder gør dialogen med jobcenteret endnu smidigere, og algoritmer kan forudsige oversvømmelser. Det er alt sammen eksempler på, hvordan vi kan styrke kvaliteten i velfærden ved brug af teknologi, og gøre borgernes hverdag lettere. Og den vej skal vi sætte ekstra turbo på.
Vi håber, at alle, der arbejder med digitalisering i kommunerne, vil læse politikken og kan se værdien i en fælles digital politik og en fælles reference for en ambitiøs og ansvarlig digitalisering af kommunerne, lyder udsagn fra KLs Center for Digitalisering og Teknologi.
Du kan hente PDF-versionen af politikken her. Eller du kan klikke dig videre til en version, der kan læses på alle skærmstørrelser her. KL har desuden samlet en række succesfulde cases fra kommunerne, man kan lade dig inspirere af. I en anden artikel har vi samlet fem konkrete værktøjer, som kan hjælpe til at sætte yderligere fart på digitaliseringen i kommunerne.