Fra Orbicon til WSP
For lidt over et år siden blev Orbicon solgt til den canadiske rådgivervirksomhed WSP. I perioden frem til nu har man under dobbeltnavnet Orbicon | WSP brugt tiden på at planlægge og forberede det endelige navneskifte på en måde, så både medarbejdere og kunder har kunne følge med. Det har været vigtigt for ledelsen ikke at forcere noget, men at lade forandringen få lov til at sætte sig hos såvel kunder som medarbejdere. En støt stigende ordrebeholdning og fastholdelse af medarbejdere samt tilgang af nye dygtige medarbejdere tyder på, at integrationen har været vellykket.
– Vi har gennem det sidste års tid arbejdet målrettet mod en succesfuld integration af Orbicon ind i WSP, og vi sidder i dag tilbage med en stolt følelse af at være kommet i mål. Det har været en topprioritet for os at sikre, at medarbejderne har kunnet føle sig trygge og som en del af processen, og at vores kunder forstod, hvad der skete, og ikke mistede fornemmelsen af, hvem vi er. Derfor besluttede vi også at bruge et år til gradvist at vænne os til det nye navn, og det har betydet, at vi nu føler os klar til næste fase og til at ændre navnet Orbicon til WSP Danmark. Foran os ligger nu de mange muligheder, WSP bringer med sig, herunder at kunne føre global viden ind i Danmark til gavn for vores kunder og ligeledes at kunne følge vores kunder ud i verden, siger Per Christensen, adm. dir. WSP Danmark.
WSP Danmark fortæller nu, at WSP har indgået en aftale om at købe Golder, som er en global miljørådgiver med mere end 60 års erfaring. Golder har ca. 7.000 medarbejdere og er verdens førende aktør inden for miljø og geovidenskab samt mineindustri. Købet forventes afsluttet i andet kvartal 2021.Købet vil styrker WSP både i Norden og i Europa med 700 nye medarbejdere og tilstedeværelse i en række nye europæiske lande. Med det kommende opkøb vil WSP nå sit mål om at blive verdens førende miljørådgiver med 14.000 miljøeksperter og i Norden vokser WSPs miljørådgivning fra 1.000 til 1300 miljøkonsulenter.
WSP er en global rådgivervirksomhed med ca. 49.000 medarbejdere. De købte Orbicon for at få en stærk repræsentation på det danske marked og for at styrke deres ekspertise inden for miljø og klimatilpasning. Som en af verdens største rådgivere inden for transport, infrastruktur og byggeri har WSP i de senere år haft en strategisk målsætning om at skabe sig en lige så markant position på miljø- og klimaområdet. Den ambition passede Orbicon rigtig godt ind i med rødder i Hedeselskabet, en stærk miljøprofil og en dansk historie på mere end 150 år. – Det er netop denne kombination, der giver os en styrke, vores konkurrenter ikke har. Ingen andre på det danske marked har haft den lange og historiske tilknytning til dansk natur og miljø, og ingen på det danske marked har en større global tilstedeværelse end vi har, siger Per Christensen.