DMI frigører data

DI kalder nyhed om gratis data fra DMI for guld for den grønne omstilling – Det er en guldgrube af offentlige data om alt fra temperatur til nedbør og vind, DMI nu stiller til fri rådighed. Data er viden, og viden er uundværlig, når vi skal omstille vores samfund til en grønnere fremtid. Derfor er det en fantastisk nyhed, og vi håber, der kan opstå en underskov af små virksomheder, der kan bruge DMI-data som råstof til innovation, siger Christian Hannibal, konstitueret branchedirektør i DI Digital.

Deloitte har i 2016 vurderet, at gratis meteorologiske data alene i el-, fjernvarme- og landbrugssektoren kan indfri et uforløst effektiviseringspotentiale på op mod 135 mio. kr. årligt. – Dette bør danne skole, og det offentlige bør sætte endnu flere data i spil om alt fra transport til sundhed – selvfølgelig på en ansvarlig vis med respekt for privatlivets fred, siger Christian Hannibal.

Gratis vejrdata fra DMI kan omsættes til bedre forretninger for alt fra biografer til restauranter, landmænd og energivirksomheder. Databehandling og virtuel visualisering er blandt de redskaber, der kan omsætte vejret til guld og grøn omstilling.

– Tørken i 2018 kostede Nordisk Film 40 procent af kunderne. De kunne næsten en til en genfindes i Tivoli, der nød godt af vejret. Sådan fortæller Amit Luthra og Sonu Banga, stiftere af virksomheden Intellishore, der hjælper virksomheder og myndigheder med at bruge data til at optimere forretningen til DI Business.

Både Tivoli og Nordisk Film er blandt deres kunder, og det har flere gange været på tale at bruge vejrdata, der fx ville kunne bruges til at optimere antallet af medarbejdere, eller til at tilpasse tilbud efter vejret. – Restauranter kan fx bruge det til at vurdere omfanget af udeservering og tilpassede menuer. Vejret har jo kæmpe indflydelse på folks vaner og forbrug, siger Sonu Banga.

Del dette med dit netværk: