Digitalisering i alt
Af: Cand. Merc. Jesper Baadsgaard
Danfoss er en af de virksomheder, der har sat digitalisering som et af de vigtigste punkter på dagsordenen. Ifølge adm. direktør Niels B. Christiansen (foto) gennemsyrer digitalisering i dag alle områder fra produktudvikling til mødet med kunderne. – Det er helt afgørende, at man ikke opfatter de forandringer som en trussel, men derimod som en mulighed for at udvikle sig, vurderer Danfoss’ adm. direktør.
Danfoss har set en mulighed for at binde produkterne sammen i digitale løsninger hjemme hos forbrugerne. Virksomheden producerer blandt andet radiatortermostater og gulvvarme, der snakker sammen med en app, som kan fjernstyres fra mobiltelefonen. Ifølge Niels B. Christiansen er det vigtigt at have forbrugernes behov for øje i den digitale udvikling og i de produkter, virksomheder udvikler. For med en travl hverdag skal produkterne give mening og være nemme at bruge. – Det gælder om at bruge digitaliseringen til at skabe øget værdi for kunderne og for eksempel forstå, at forbrugerne gerne vil styre deres varme og andre ting i hjemmet via mobiltelefonen, siger han.
– Der er ikke nogen grænser for, hvor digitale løsninger kan tænkes ind i vores hverdag. Vi vil opleve, at tingene bliver endnu nemmere i takt med, at virksomheder udvikler værktøjer, som løser vores behov på en belejlig måde. Det er kun fantasien, der sætter grænser. Det siger Claus Kjeldsen, direktør for Institut for Fremtidsforskning. I følge Danmarks Statistik havde 64 procent af danskere mellem 16 og 89 år i 2015 downloadet en eller flere apps på deres smartphones. Knap halvdelen brugte blandt andet en app til at logge på deres bank via mobilen, mens 28 procent havde et program i kategorien ”dagligvarer”, som blev brugt til for eksempel indkøb af madvarer og take-away.
Claus Kjeldsen vurderer, at vi ikke kan komme uden om de digitale løsninger i vores hverdag. – I dag er off- og onlineverdnerne smeltet sammen. Som eksempel er det at handle i en elektronikbutik i dag forbundet med, at man også tjekker prisen på nettet på sin mobil samtidig, siger Claus Kjeldsen.