Danske Havne: Omstillingsparate
Havnepolitisk redegørelse 2016 … fra infrastruktur til meget mere. Danske Havne efterspørger ikke rollatorpolitik. Danske Havne efterspørger opbakning. Sådan lød ordene på Danske Havnes nylige genealforsamling.
Af Redaktør Gert Kyster Nielsen og Cand. Merc. Jesper Baadsgaard
Havne er transportknudepunkter, men de er også lokale og regionale erhvervscentre med en betydning, der kan række langt ud over kommunegrænsen. Sådan lyder parolen i den Havnepolitisk redegørelse 2016, der er udgivet under temaet: Havne … fra infrastruktur til meget mere. Havne er infrastruktur, forretning, erhvervscentre og bæredygtig udvikling. Det kræver mod og omstilling i havnene men også samarbejde om fælles udvikling og læring. Havne mener, at havne er og skal være meget mere end infrastruktur. Havne er grundlag for bæredygtig udvikling for og i hele landet.
Danske Havne efterspørger opbakning til havne, der kan og vil stå på egne ben. Opbakning til virksomheder, der investerer store beløb i havnenes suprastruktur, bygninger og produktion. Havne og virksomheder skal nok sørge for deres del. Så må staten og EU bidrage til, at adgangsforholdene fra land og vand sikres, så potentialet i den samlede investering kan foldes ud til gavn for samfundet generelt. Danske Havne arbejder målrettet for at gøre op med dogmet om, at fordi havnen er offentligt ejet og dermed har en bred politisk og offentlig interesse, udføres der amatørarbejde.
Havnen er ikke en velgørende forening. Bundlinjen skal være i centrum. Det er en styrke, at der er en offentlig forankring, der kan bidrage til bevågenhed og langsigtet planlægning. Det er en styrke for havnen, men det er bestemt også en styrke for virksomhederne. Dette samarbejde skal alle blive mere bevidste om og formå at optimere.
Havneloven er en statisk lovgivning, der fortæller, hvad havne måtte i verden af i går. Det betyder, at når nye opgaver eller muligheder dukker op, må havnen ofte takke nej, fordi der i lovgivningen ikke er taget stilling til lige præcis denne mulighed. Det er en skam for både havn, samarbejdsparter og ikke mindst kunderne. Havneloven skal være mere åben for, at havnene fortsat kan bidrage til lokal og regional vækst og skabelse af arbejdspladser. Det kan eksempelvis ske ved, at havne kan involvere sig i nye aktiviteter, som lokalt er nødvendige for f.eks. virksomheder med tilknytning til havnen. Havneloven tager ikke tilstrækkelige hensyn til, at havne kan være en attraktiv samarbejdspart i et selskab, der driver aktiviteter, der kan styrke havnens og virksomheders fælles konkurrencekraft. De muligheder for oprettelse af datterselskaber, der blev givet i havneloven fra 2012, er de facto uden værdi. Derfor bør der ses kritisk på betingelserne for blandt andet annonceringspligt. Havnene har ingen interesse i at udkonkurrere sunde og initiativrige, private virksomheder på havnene.