Signalkonsulenter på skinner
Mediet Ingeniøren har i en serie artikler sat fokus på den største investering i den danske jernbane i nyere tid, nemlig det 20 milliarder kroner dyre projekt, der går ud på at installere nye signaler ved alle skinner og i samtlige tog i Danmark.
Ingeniøren fortæller, at denne landsdækkende udskiftning af jernbanens signalsystem med et budget på 23 milliarder kroner længe været landet, der flyder med mælk og honning – vel at mærke for danske konsulenthuse. Allerede fra start regnede Banedanmark med, at 2/3 af programmets bemanding skulle bestå af eksterne konsulenter. Hvilket i sig selv er en langt høj andel i forhold til andre store anlægsprojekter. Alligevel er Banedanmark endt med at bruge endnu flere konsulenter end estimeret, fortæller Ingeniøren – og andelen af eksterne konsulenter rundede sidste år 74 procent af signalprogrammets ansatte. Det viser det omfattende gennemsyn af det forsinkede og fordyrede signalprogram, som blev foretaget af konsulenthuset Deloitte sidste år, og som Ingeniøren har fået aktindsigt i.
»74 procent af medarbejderne i Signalprogrammet består i dag af konsulenter. En så omfangsrig ekstern bistand i programmet vurderes umiddelbart kritisk for programmets evne til at opbygge og fastholde kompetencer i Banedanmark, omkostningsniveau og i forhold til håndtering af styringsansvaret i programmet,« skriver konsulenterne fra Deloitte. Rapporten er også blevet sendt til Folketinget og kan derfor læses her.
Signalprogrammet har til dato brugt 1,954 milliarder kroner alene på konsulenter, oplyser Banedanmark. Til sammenligning udgør eksterne konsulenter 53 procent af de ansatte på Banedanmarks landsdækkende elektrificeringsprogram og 43 procent af de ansatte på anlægget af Ringstedbanen. I Banedanmarks generelle anlægsprojekter udgør konsulentforbruget omkring 20 procent af de ansatte. Ingeniøren: Den høje andel af konsulenter har medført høje omkostninger og vanskeliggjort Banedanmarks håndtering af programmet. Dels er konsulenterne dyre i løn, sammenlignet med Banedanmarks egne ansatte. »Programmet anvender i vid udstrækning konsulenter, og enkelte enheder er udelukkende bemandet med konsulenter. Dette kan, hvor der ikke er tale om særlige specialistkompetencer, bidrage til et unødigt højt ressourceforbrug, idet konsulenterne i udgangspunktet er dyrere sammenlignet med ansatte i Banedanmark,« skriver Deloitte.