Miild: Svanemærket gør os bedre
Det danske skønhedsbrand Miild var det første i verden til at lancere svanemærket makeup. Certificeringen med Svanemærket har givet brandet anerkendelse blandt forbrugere og forhandlere – og det har samtidig været en guide for Miild til at udvikle mere miljøvenlige produkter. I 2013 besluttede de to makeupartister Tine Emilie Svendsen og Tanja Largré at begive sig ud på en fælles mission. En mission om at skabe et skønhedsbrand, der kunne revolutionere skønhedsbranchen ved at tilbyde produkter, som var både allergimærkede og certificeret med Svanemærket. – Jeg blev virkelig frustreret over al den vildledende markedsføring, der finder sted inden for skønhedsbranchen, hvor nogle markedsfører sig som allergivenlige eller bæredygtige, når de slet ikke er det, fortæller Tine Emilie Svendsen.
Svanemærket står rigtig stærkt
At Miild – som det første brand i verden – fik certificeret deres makeup med Svanemærket har ifølge Tine Emilie Svendsen givet dem anerkendelse fra både forhandlere og forbrugere: – Vi har fået megen ros fra forhandlere, der kender Svanemærkets skrappe krav, og som synes, det er godt gået. Også forbrugerne har været rigtig positive. Svanemærket giver forbrugerne mulighed for trygt at tage et produkt ned fra hylderne, uden at de behøver at sætte sig ind i noget som helst, for det er der andre, der har gjort for dem.
Svanemærket er det hele værd Bæredygtig udvikling er et vigtigt omdrejningspunkt for Miild. Allerede fra starten vidste de to stiftere, at Miilds emballage skulle indeholde så lidt plast som muligt. Og for at leve op til Svanemærkets krav til emballage, skal mængden af metal begrænses. Derfor er Miilds pudder, bronzer, øjenskygge mm. svøbt i æsker, der består af 70 procent genbrugspap. Også når det kommer til indholdet i Miilds produkter, har Svanemærkets krav haft stor indflydelse.
”Svanemærket stiller bl.a. krav om, at indholdet af tungmetaller ikke må overstige et bestemt niveau. Et andet eksempel er, at Svanemærket forbyder silikoner, der ikke kan nedbrydes i vandmiljøet, eller som skader vores evne til at få børn. Så det er nogle af de steder, hvor vores produkter er blevet bedre for både miljø og forbrugere pga. Svanemærkets krav,” forklarer Tine Emilie Svendsen.