Opgavetyveri: Affald

Ordet “opgavetyveri” får stadig flere facetter … denne gang er det Vognmændene i DTL, der skælder ud: Kommunerne løber med affaldet, lyder udsagnet

Regeringens udspil for at skabe fair og lige konkurrence på markedet, når det offentlige er med som konkurrent, dæmmer ikke op for et omfattende opgavetyveri på affaldsområdet. Det mener DTL – Danske Vognmænd på baggrund af en række tilfælde, hvor kommunerne har hjemtaget indsamlingsopgaven uden at afgive kontrolbud.

DTLs adm. direktør Erik Østergaard: – Det foreliggende udspil fra regeringen får ikke sat nok skub i liberaliseringen af forsyningssektoren, som der oprindeligt var lagt op til. Her er regeringen begyndt at ryste på hænderne. Nu ser vi en tiltagende tendens til, at indsamlingsopgaven på affaldsområdet hjemtages af en række kommuner – ovenikøbet ud fra en forudsætning om, at kommunerne vil kunne spare 15 pct. i forhold til private tilbud.

Østergaard fortæller til internetportalen altinget.dk om et konkret eksempel fra Amager, hvor Dragør og Tårnby kommuner netop har besluttet, at affaldet fremover skal indsamles af Amager Ressourcer Center (ARC), som begge kommuner er medejere af. Det betyder, at private vognmænd ved de nuværende kontrakters ophør ikke længere kan tjene penge på kørslen. – Det gør man ud fra en antagelse fra et konsulentfirma om, at der kan spares 15 pct. af de nuværende udgifter. Men der må jeg bare sige, at med det pres, der er om buddet i vognmandsbranchen, er priserne presset i bund, så den forudsætning er efter min bedste overbevisning urealistisk. Prissætning på markedet skal i øvrigt ikke fastsættes i konsulenthuse, men gennem faktisk og reel konkurrence.”

DTL har sammen med specialforeningen Danaffald for affaldskørende vognmænd tidligere været ud og kritisere regeringen for ikke at konkurrenceudsætte affaldsområdet i tilstrækkelig grad. Ud fra oplysninger fra kommunerne selv har mindst 7 kommuner allerede implementeret indsamlingsopgaven, som typisk overdrages til forsyningen. Dermed nærmer tilstandene det samme niveau som for 30 år siden, hvor det var normalt, at kommunerne ikke udbød opgaverne til private vognmænd, mener Erik Østergaard. – Det haster med at få regeringens og Folketingets opmærksomhed på denne her tendens, der er dræbende for de private vognmænd. Nu har regeringen så bebudet at se på konkurrencen på affaldsområdet senere på året, og den opgave bør i sagens natur have høj prioritet hos en borgerlig/liberal regering.”

 

Del dette med dit netværk: