KFST: Nye krav til pålidelighedsvurderinger
Nye krav til pålidelighedsvurderinger træder i kraft 1. januar 2023 – Det handler om nye krav til pålidelighedsvurderinger i udbud, der træder i kraft 1. januar 2023. En ordregiver skal udelukke en virksomhed i en offentlig udbudsproces, hvis den viser sig at være omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde. Udbudsloven giver i den situation virksomheder ret til at dokumentere sin pålidelighed og undgå udelukkelse. Fra d. 1. januar 2023 kommer der nye krav til ordregivere, når virksomheder ønsker at dokumentere pålidelighed.
Fra årsskiftet er ordregivere forpligtet til at indhente vejledende udtalelser hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Pligten gælder, når ordregivere skal vurdere, om en udelukket virksomhed har dokumenteret sin pålidelighed i tilstrækkelig grad, så den kan fortsætte i konkurrencen om en udbudt offentlig opgave. Pligten gælder også, hvis ordregivere konstaterer, at en leverandør på en igangværende kontrakt er omfattet af en udelukkelsesgrund, og ordregivere ønsker at bringe en kontrakt til ophør. Pligten til at indhente vejledende udtalelser gælder kun udbud og kontrakter, hvor udbudsbekendtgørelsen er offentliggjort efter d. 1. januar 2023. Det betyder, at hvis en virksomhed, der omfattet af en udelukkelsesgrund, ønsker at dokumentere sin pålidelighed i et udbud, der er iværksat før årsskiftet, så har ordregiver ikke pligt til at indhente en vejledende udtalelse hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Læs nærmere om de nye krav her: Nye krav til pålidelighedsvurderinger træder i kraft 1. januar 2023 (kfst.dk)