Forsker: Togskrotning er uklog
Otto Anker Nielsen, professor i trafikplanlægning, DTU, vurderer, at en skrotning af de ustabile IC4-tog er klog, men det vil tage år at finde en erstatning.
Af Cand. Merc. Jesper Baadsgaard
Flere politikere er indstillet på at skrotte de ustabile IC4-tog så hurtigt som muligt, men DTU-trafikforskeren på vurderer, at det vil tage år at sætte andre tog i stedet.
– Det er svært at købe nye dieseltog, fordi der ikke er nogen på markedet. Der er lang leveringstid, og man vil kunne risikere en ny IC4-skandale, mener Otto Anker Nielsen. En anden mulighed er at leje tog, men der er ingen overflødige tog. Sjællands regionaltrafik var heldige at kunne leje nogle dobbeltdækkertog, men trafikeksperten kalder det en dyr løsning, og det endte med, at togene blev købt. En mulighed er også at elektrificere hele tognettet. – I givet fald vil der skulle købes nye eldrevne tog, og det vil tage fra 5 til 10 år. Til gengæld er der flere tog at vælge imellem, fordi eldrevne tog er hyldevarer, de er mindre komplicerede og har bedre økonomi, fastslår DTU-professoren.
– IC4-togene er meget ustabile, nogle kører slet ikke, men bruges som reservedele, og resten kører ikke så meget som planlagt. Derfor er DSB på hælene, når det gælder materiel. Bliver IC4-togene skrottet, må tog aflyses og køreplanen vil indeholde færre afgange, slutter Otto Anker Nielsen.