Digital nysgerrighed
En kommunaldirektør skal være digitalt nysgerrig. Hvis man skal overleve som kommunaldirektør, skal man være digitalt kompetent. For hver eneste dag stilles kommunens topledelse over for digitale spørgsmål fra politikerne, medarbejderne, borgerne og ikke mindst leverandørerne, som alle skal håndteres på et professionelt niveau. Men derfor behøver kommunaldirektøren jo ikke være en it-haj!
Kommunaldirektøren i en digitalt orienteret kommune skal hver eneste dag stå på mål for kommunens digitaliseringsstrategi og kunne svare på et hav af spørgsmål. Foto: Colourbox
Af Per Roholt, EG
Digitalt: Hvad skal man svare, når borgmesteren spørger om socialforvaltningens it-ønske understøtter det fællesoffentlige digitaliseringsstrategi? Hvordan motiverer man medarbejderne til at tage en ny løsning i brug? Hvad siger man som modspil til den meget overbevisende sælger fra kommunens it-leverandør? Kommunaldirektøren i en digitalt orienteret kommune skal hver eneste dag stå på mål for kommunens digitaliseringsstrategi og kunne svare på et hav af spørgsmål. Men er kommunernes topledelse parat til det, og hvordan håndterer kommunaldirektøren de mange – ofte komplekse – krav?
SamfundsDesign har i en række artikler sat fokus på kompetencekravene til den digitale kommunaldirektør og hørt både, hvad headhunterne går efter, når de skal finde nye kommunaldirektører, og hvad kommunaldirektørforeningen synes om de mange krav til den moderne kommunaldirektør.
Men hvad siger kommunaldirektørerne selv? Hvor godt er de klædt på til at tackle udfordringerne? Læs videre her: https://samfundsdesign.dk/temaer/effektiv-og-effektbaseret-administrativ-styring/en-kommunaldirektor-skal-vare-digitalt-nysgerrig/ Bl.a. udsagn fra kommunaldirektør Kenneth Kristensen, Dragør kommune, om hvor digitalt kompetent han selv vurderer, at han er.