Ulovlige teleopkald politianmeldes

Igen anmeldes selskabet Velkommen for ulovlige opkald til 128 forbrugere og for at have vildledt 91 forbrugere under telefonsamtalerne. Det er 3 gange mere end ved første politianmeldelse.

Forbrugerne har klaget til Forbrugerombudsmanden som vurderer, at Velkommen og virksomhedens fire samarbejdspartnere blandt andet har vildledt forbrugerne groft ved bl.a. at præsentere sig som Dansk Strøm Analyse, Statens Strømanalyse, Dansk Elanalyse eller på anden måde give forbrugeren det indtryk, at der var tale om en uvildig og/eller offentlig analysevirksomhed, at udgive sig for – eller give indtryk af – at være forbrugerens tidligere eller nuværende energiselskab, i strid med sandheden at oplyse forbrugeren om, at forbrugerens hidtidige energiselskab var lukket eller solgt, eller ved at give forbrugeren andre urigtige oplysninger om forbrugerens energiselskab mv.

På Trustpilot har Velkommen i strid med sandheden oplyst, at straffesagen mod Velkommen på baggrund af Forbrugerombudsmandens første politianmeldelse var droppet, eller at Forbrugerombudsmanden fejlagtigt havde anmeldt Velkommen.

På grund af fortsatte klager har Forbrugerombudsmanden anmodet om Velkommens tilsagn om øjeblikkeligt at ophøre med de pågældende markedsføringsaktiviteter. Virksomheden har sågar underskrevet tilsagn om at stoppe vildledende markedsføring og ulovlige opkald. Alligevel har Forbrugerombudsmanden modtaget klager over Velkommens vildledende markedsføring.

– Vi har fået mange klager over Velkommen i løbet af kort tid. Ifølge klagerne bliver forbrugerne groft vildledt under telefonopkald, som er ulovlige, fordi forbrugerne ikke har accepteret at blive ringet op. Sådanne salgsmetoder er strafbare og forbrugerne er ikke bundet af eventuelle aftaler med selskabet, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

Del dette med dit netværk: