KL: God start på grøn trepart
En ny statusrapport fra KL viser, at kommunerne siden starten af 2025 har kommunerne har ageret motor. 23 lokale omlægningsplaner blev principvedtaget inden udgangen af 2025.
– Selvom opgaven er enorm og uden fortilfælde, er den grønne trepart kommet rigtig godt fra start. Det er kun lykkedes, fordi parterne – kommunerne, lodsejerne, landbruget og naturorganisationerne – sammen har leveret et stort stykke arbejde og udvist et kæmpe sammenhold, lyder det fra formand for KL’s Klima-, Natur- og Planudvalg, Anders Winnerskjold.
Omlægningsplanerne indeholder over 5.600 potentielle projekter, der kan levere på målene i aftalen. Statusrapporten viser også, at der primo maj 2026 allerede er ca. 1.200 projekter i gang eller anlagt. Heriblandt er alt fra forundersøgelser til færdigetablerede vådområder. – Vi har lavet planer for, hvordan vi vil ændre landskabet, og vi har allerede gang i over tusind projekter. Det betyder, at vi nu begynder at se åer, der slynger sig gennem landskabet, hvor fiskehejre, traner og døgnfluer nu vender tilbage til de nye vådområder. Nye træer, hvor der før var marker, og ålegræs i vores fjorde, begynder at spire. Det er fantastisk, at vi allerede er nået dertil, siger udvalgsformanden.
Derudover viser rapporten, at der er registreret en historisk overansøgning på de statslige tilskudsordninger. Alene i 2025 er der søgt EU-midler for knap 2 mia. kr. til bl.a. kvælstofvådområde- og lavbundsprojekter på over 44.000 hektar. Kilde: KL
Læs hele statusrapporten her: Status på den kommunale implementering af arealomlægningsindsatsen i grøn trepart

