Femern Bælt-tunnelen – en opdatering/udbudskrav

Som bygherre på Danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt har Sund & Bælt påtaget sig en særlig forpligtelse til at styrke uddannelsen af faglært arbejdskraft. Formålet med Campus Femern er derfor at skabe attraktive rammer, hvor lærlinge kan bo, lære og vokse – og forhåbentlig tiltrække flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse for at blive lærling på Femern Bælt-projektet.

Sund & Bælt har stillet krav til entreprenørerne om at levere mindst 500 lærlingeårsværk i løbet af projektets anlægsfase, og indtil nu har man uddannet 339 lærlingeårsværk, og man er således mere end halvvejs i mål.

En ny Campus er netop åbnet. Placeret i naturskønne omgivelser tæt på byggepladsen og den rummer bl.a. 24 boliger, fælleshus, værksted og træningsfaciliteter Udover boliger og diverse faciliteter, består Campus Femern også af en bygning med kontorpladser, hvor forskellige uddannelsesinstitutioner og erhvervsorganisationer vil få deres gang sammen med medarbejdere fra Sund & Bælt.

IKKE ALT TEGNER ROSENRØDT. At alt ikke er lutter idyl vidner et krav fra Hovedentreprenøren til bygherre. Der er opstået en kæmpe konflikt om penge og ansvar. Entreprenørkonsortiet bag tunnelbyggeriet, Femern Link Contractors (FLC), kræver nu 14,5 milliarder kroner af bygherren, Femern A/S. Det skriver Folketidende. Kravet fremgår af entreprenørens interne statusrapport, som nichemediet FemernBusiness er i besiddelse af.

14,5 milliarder kroner vil være en markant ekstraregning oveni projektets samlede anlægsbudget, der er på 55,1 milliarder kroner i 2015-priser – hvilket svarer til omkring 67 milliarder kroner.

Hverken Femern A/S, Sund & Bælt, Femern Link Contractors eller transportminister Thomas Danielsen (V) ønsker at udtale sig i sagen.

Femern Bælt-tunnelen:

  • Femern Bælt-tunnelen bygges som en 18 km lang sænketunnel til biler og tog mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn.
  • Tunnelen bygges med en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor til højhastighedstog. Det vil tage 10 minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og 7 minutter i tog.
  • Sund & Bælt, der er bygherre på Femern Bælt-forbindelsen, har stillet krav til entreprenørkonsortierne om, at der skal uddannes minimum 500 lærlingeårsværk i byggeperioden. Indtil videre er der uddannet 339 lærlingeårsværk.
Del dette med dit netværk: