Er du mon parat til offentlig grøn efterspørgsel?
Når de offentlige og private indkøbere stiller stadig større krav om, at produkterne er miljømærkede og certificerede, skal karakterbogen være i orden. Det kan være en jungle at finde rundt i de mange mærker. Dansk Erhverv har udarbejdet en miniguide, der kan hjælpe virksomhederne med at gøre deres hoser grønne hos indkøberne.
UDSAGN: ”Indkøberne efterspørger grønne produkter og er vilde med miljømærker”
Sådan lyder en af konklusionerne i to analyser fra Dansk Erhverv og Kommunernes Landsforening (KL). I Dansk Erhvervs B2B E-handelsanalyse fra 2022 svarer knap halvdelen af de adspurgte indkøbere, at de stiller krav til leverandørerne om bæredygtighed og miljøhensyn. Analysen fra KL fra maj 2021 viser, at 7 ud af 10 offentlige chefer med ansvar for indkøb altid eller oftest stiller krav om standarder og mærkningsordninger, når de udbyder opgaver med henblik på at sikre, at deres indkøb er bæredygtige. 80 procent svarer, at de i langt højere grad end tidligere stiller krav om, at de indkøbte produkter enten skal være mærkede eller leve op til forskellige mærker.
– Det er nogle ret markante tal, der viser, at man som B2B’er ikke kan undervurdere betydningen af bæredygtighed eller de forskellige mærker og certificeringer, som indkøberne bedømmer produkterne på, siger Andreas Børresen, som er chefkonsulent i Dansk Erhverv med fokus på B2B e-handel og bæredygtighed. Han tilføjer, at det offentliges indkøbsvolumen gør det endnu vigtigere for virksomhederne at kende kravene: – Det offentlige er en kæmpe indkøbsspiller – alene Københavns Kommune indkøber årligt varer og tjenesteydelser for 8,2 mia. kr. og derfor er det selvfølgelig en klar fordel af kunne leve op til krav, der bliver stillet.