ROS TIL FLINKE KLAGEBEHANDLERE

KOFA er det norske klagenævn for udbud. Direktøren i sekretariatet for KOFA Anneline Vingsgård roser sine medarbejdere: – Alle de flinke sagsbehandlere har gjort en enorm indsats i et krævende år, lyder takken. Og selvsagt: Uden et svært godt samarbejde med nævnsmedlemmerne så var resultaterne aldrig blevet så gode. Alle har ydet en stor 2020-indsats – mange krævende gebyrsaker. Det er ikke få timer nævnsmedlemmerne bruger i hver sag, lyder takken.

KOFAs opgave er at træffe afgørelser i form af rådgivende udtalelser med hensyn til, om reglerne om offentlige kontrakter er overholdt, og eventuelt også med hensyn til, om en ordregiver er erstatningsansvarlig for overtrædelse af disse regler. KOFA har kompetence til at pålægge ordregivere en sanktion, kaldet et gebyr, i anledning af sager omkring udbudspligtige anskaffelser uden udbud

Sagsbehandlingstiden er faldet betydeligt i KOFA. Dette på grund af hurtig afklaring af antal sager – og effektivitet i regelhåndhævning omkring offentlige anskaffelser. Klagerne strømmer fortsat ind til KOFA, ikke minst har man en kraftig vækst i såkaldte gebyrsager. De kræver væsentlig flere ressourser at håndtere end øvrige opgaver, lyder meldingen fra det norske klagenævn.

Kilde Anbud365.no

Del dette med dit netværk: