Offentlig-Privat sygefravær
Det er en beregning fra DI Service, der viser, at der med et lavere sygefravær inden for rengøring og omsorg i det offentlige kan frigives arbejdskraft svarende til omkring 1.300 ansatte. Med andre ord: Man kunne frigive arbejdskraft svarende til omkring 1.300 ansatte, hvis man inden for områderne rengøring og omsorg havde samme sygefravær i regioner og kommuner som i det private.
Sådan lyder et skøn fra DI Service, der har set nærmere på forskellen mellem de ansattes sygefravær i det offentlige og private. Inden for en række områder er en markant forskel. En offentligt ansat i regionerne og kommunerne inden for service- og salgsbranchen melder sig i gennemsnit syg cirka 14 dage om året. I private virksomheder ligger tallet på cirka syv dage. Inden for rengøring og madtilberedning i det offentlige kommer der i gennemsnit også på omkring 14 sygemeldinger årligt, mens det er knap ni for private ansatte. Samlet set lå sygefraværet i det offentlige i 2014 på 11,2 dage, mens det i det private lå på 6,6 dage.
En af de private rengøringsvirksomheder med et lavt sygefravær er Allianceplus, hvor koncernchef Henrik Nordenlund kan prale med en sygefraværsprocent på 3,4 procent. Han forklarer, at sygefraværet ofte daler, når Allianceplus, der har omkring 2.000 ansatte i Danmark, overtager opgaver eller ansatte fra det offentlige. – Vi har overtaget medarbejdere, som, efter at være kommet ind i vores system, har fået en meget lavere sygefraværsprocent, siger Henrik Nordenlund. Forskellen kan ifølge Henrik Nordenlund skyldes, at Allianceplus arbejder intensivt med at nedbringe og tage hånd om sygefravær.
– Alle vores arbejdsledere har været på kursus i håndteringen af sygefravær, herunder at lære at forstå hvor problemet udspringer. Samtidig måler vi konsekvent sygefraværet blandt vores ansatte. Der, hvor vi har udfordringer, rykker vores HR-afdeling ud og tager en snak med de berørte medarbejdere og arbejdsledere, siger Henrik Nordenlund. Han understreger, at et højt sygefravær ikke er ensbetydende med, at der bliver løftet en pegefinger eller fyret folk.
– Vi vil gerne finde ud af, hvad årsagen er. Der kan selvfølgelig være sygdomsforløb, som gør det helt naturligt. Men det kan også være, der er en arbejdssituation, hvor tingene ikke fungerer optimalt mellem den ansatte og arbejdsledelsen. Så er det selvfølgelig vores opgave at finde en tilfredsstillende løsning for alle parter, siger Henrik Nordenlund.