19.000 rejsekort-standere skrottes
De skal afløses af langt færre og nogle helt andre standere, skriver Ingeniørens MobilityTech på baggrund af indsigt i udbudsmaterialet..
Det skriver mediet MobilityTech, der har fået indsigt i udbudsmaterialet til de nye standere, der skal sættes op i stedet. De nye standere bliver færre, og der skal også udvikles mindst fire nye lyde til maskinerne, skriver mediet.
De allerførste standere blev taget i brug i 2011, mens de nyeste er få år gamle. Siden er teknologien gradvist blevet bedre. I september i år blev det fysiske rejsekort suppleret med en app.
Det betyder, at omkostningerne til det nye system forventes at blive lavere, skriver MobilityTech, fordi der blandt andet vil være færre standere.
Rejsekorts kundedirektør, Jens Willars, skriver til mediet, at “vi forventer, at de vil være billigere at vedligeholde”. Der er over 500.000 brugere af rejsekort som app, skriver Rejsekort og Rejseplan A/S, som ejes af en lang række trafikselskaber.
I alt forventes projektet at koste mellem 125 og 250 millioner kroner alene for fysisk materiel, skriver MobilityTech. Trafikselskaberne skal desuden selv betale for at udskifte standerne. I oktober fortalte direktør i Rejsekort & Rejseplan Tina Hørbye Christensen, at det i fremtiden kan blive muligt at betale med kreditkort, når man skal køre med bus, tog eller metro.
Det fortalte hun på en trafikkonference i København, som Ingeniøren berettede fra. Det skal ske, når der i 2026 bliver udrullet et nyt system. – Når vi har implementeret den alternative løsning, når det virker, og vi kan fjerne de blå punkter, så vil vi arbejde på, at man kan bruge kreditkort, sagde hun.