Skal sne og frost altid bekæmpes med vejsalt?

Ny TCO-beregner på SKI-aftale. Ny beregningsmodel fra SKI til den kommende aftale med vejsalt. En model, der gør det muligt at sammenligne, hvad det vil koste at omlægge dele af glatførebekæmpelsen til et mere miljøvenligt alternativ.

Når SKI udbyder vejsalt og miljøvenlige tømidler på vegne af den offentlige sektor, er forsyningssikkerhed essentielt, så vejene er sikre for biler, cykler og fodgængere. SKI er godt i gang med et genudbud af SKI-aftalen til den offentlige sektor, der ud over vejsalt og saltlage også omfatter mere miljøvenlige alternativer både som granulat og i flydende form.

I Københavns Kommune startede man allerede i 2009 med at teste de miljøvenlige alternativer til vejsalt som en del af et feltforsøg sammen med Københavns Universitet. Torbjörn Häggquist, enhedschef for kørsel og vintertjeneste i Københavns Kommune fortæller: – Forsøget betød, at vi fik bygget flåden op, så vi kunne køre ud med kaliumformiat i flydende form, og vi gjorde os nogle erfaringer. Det gav solide byggeklodser at arbejde videre på, da forsøget nåede til vejs ende i 2017.

Hvad er kaliumformiat? Kaliumformiat er en forbindelse, der består af kalium (K+) og formiat, der er basen efter myresyre (HCOO-). Forbindelsen er kemisk set et salt. Myresyre er et organisk stof, som nedbrydes af bakterier i jorden.

Kan dyrere indkøbspris opvejes af de gavnlige effekter på miljøet? Selvom de miljøvenlige alternativer til vejsalt er dyrere i indkøb, valgte Københavns Kommune at holde fast i dem på en del af kommunens arealer. Torbjörn Häggquist forklarer hvorfor: – Vi kunne se, at de miljøvenlige alternativer skader flora og fauna mindre. Det grønne vokser simpelthen bedre og kønnere, hvor vi bruger det. Finland har desuden lavet nogle ret omfattende rapporter, der viser, at du beskytter miljøet og grundvandet bedre med de miljøvenlige alternativer. Derfor holder vi fast og gør brug af det til områder i København, der er underlagt naturbeskyttelsesloven og tæt på vandreservoirer, siger Torbjörn Häggquist. I Københavns Kommune bruger de i dag miljøvenlige alternativer på ca. tre pct. af deres arealer.

På den kommende SKI-aftale 50.80 Vejsalt og miljøvenlige tømidler stiller SKI krav til, at de miljøvenlige tømidler skal overholde Svanemærkets kriterier til bionedbrydelighed, iltforbrug, økotoksicitet, indholdsstoffer og korrosion. Det sikrer, at det er de mest miljøvenlige produkter, der kommer på aftalen.

Katrine Pape Huldahl, ESG-direktør i SKI (foto nedenfor) fortæller om fordelene ved de miljøvenlige alternativer: – De miljøvenlige tømidler er bionedbrydelige og mindre skadelige for jord, beplantning og vandlegemer. De korroderer ikke køretøjer og andet maskinel på samme måde som salt, hvilket mindsker slitage. Derudover virker de også ved lavere temperaturer. Der er med andre ord meget godt at sige om alternativerne, men vi kan ikke komme uden om, at de fortsat er dyrere i indkøbspris.

Nu vil SKI hjælpe med at tydeliggøre meromkostningerne. – Ved at tydeliggøre udgifterne i et totalomkostningsperspektiv håber vi, at endnu flere tør give sig i kast med de miljøvenlige alternativer af hensyn til miljøet siger SKIs ESG-direktør.

Del dette med dit netværk: