MYNDIGHEDSFOKUS på bredbånd
Flere forhold tyder på, at konkurrencen på markedet for bredbånd til private ikke er effektiv. Sådan lder et udsagn fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der nu vil se nærmere på blandt andet prissætning og årsager til, at flere udbydere har forladt markedet. Styrelsen vil nu mødes med en række store aktører for at indhente mere viden.
TENDENS: FÆRRE MEN STØRRE – FÆRRE MINDRE AKTØRER? Langt de fleste bruger dagligt bredbåndsforbindelser i eget hjem til for eksempel arbejde, tv og spil. Styrkes konkurrencen på bredbåndsmarkedet, vil det understøtte, at forbrugerne fortsat kan vælge mellem flere forskellige udbydere, ligesom effektiv konkurrence generelt kommer forbrugerne til gode i form af bedre priser og produkter.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil nu mødes med en række store aktører på bredbåndsmarkedet. Der vil være tale om virksomheder, der både sælger bredbånd til private og ejer et bredbåndsnetværk, altså ledningerne i jorden. Formålet med møderne er at opnå en større indsigt i især prissætning, strategier og faktisk adfærd.
FÆRRE MEN STØRRE AKTØRER. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har fundet anledning til at kigge nærmere på bredbåndsmarkedet af flere årsager. De senere år er der kommet færre, men større virksomheder på markedet, og en række mindre aktører har forladt det. Samtidig kan det være relevant at se på prissætningen. Virksomheder må selv sætte deres priser, men hvis de er dominerende på et marked, er der nogle grænser for, hvor langt de må gå.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen holder møderne med hjemmel i konkurrenceloven, hvilket forpligter aktørerne til at udlevere ønskede oplysninger. Fokus vil være rettet mod salg af bredbånd til forbrugere og styrelsen vil alene se på faste bredbåndsforbindelser.
