Frederiksberg: Fremme af markedsdialog
Frederiksberg Kommune prioriterer dialog med markedet højt. Ved at inddrage eksterne interessenter og skabe transparens i udbudsprocessen, sikrer kommunen, at de rammer markedet rigtigt og får de bedste løsninger.
– Især når det er områder, vi aldrig har konkurrencesat før, så er det jo ekstremt vigtigt for os, at vi gør det på en måde, som rammer markedet rigtigt. Vi rækker derfor ud til kendte leverandører og interesseorganisationer, men også til andre offentlige instanser, der tidligere har arbejdet med konkurrenceudsættelse af det konkrete område. Det er ekstremt vigtigt for at få sammensat de her udbud på en hensigtsmæssig måde. Det fortæller Kasper Ejvang Tipsmark, , der er udbudschef i Frederiksberg Kommune.
Frederiksberg har i mange år arbejdet strategisk og målrettet med konkurrenceudsættelse for at sikre, at borgerne får de bedste løsninger for deres skattekroner. Gennem et systematisk program og klare målsætninger formår kommunen at skabe mere værdi, innovation og effektivitet i opgaveløsningen.
Kommunens strategiske tilgang til konkurrenceudsættelse har bl.a. mundet ud i, at man har gennemført omfattende screeningsanalyser af samtlige områder for at identificere, hvor der kunne være potentiale for besparelser, effektiviseringer eller mere kvalitet for pengene. – Målet har hele tiden været at teste, om borgerne kan få mere værdi for deres skattekroner, uddyber Kasper Ejvang Tipsmark.
Se DIs opgørelse af hvor meget de enkelte kommuner konkurrenceudsætter her.
