Fælles anbefalinger til det gode udbud

Vælg den rigtige partner – find balancen i dit udbud. IKA- foreningen af offentlige indkøbere og DI Service udgiver fælles anbefalinger til det gode udbud og et bedre offentlig-privat samarbejde. De to parter har tidligere udarbejdet anbefalinger sammen til ”Den gode udbudsproces” og ”Den gode kontrakt”. Denne gang følges de fælles anbefalinger op af en række efterfølgende webinarer med fokus på de enkelte serviceområder

De fleste bliver ikke gift med en partner, de ikke har talt med forinden – det bør også gælde, når vi bruger milliarder af samfundets kroner. Det offentlige indkøber varer og serviceydelser for mere end 350 mia. kr. hvert eneste år. Det skal vi i Danmark udnytte klogt. Potentialet ved et tættere og modigere samarbejde mellem offentlige ordregivere og virksomheder er enormt.

Klimaindsatsen, den sociale ansvarlighed, højere kvalitet i vores skattefinansierede ydelser, konkurrence med ordentlige arbejdsvilkår, et dynamisk hjemmemarked som fundament for eksport, plads til små og mellemstore virksomheder og meget mere indgår i overvejelserne, når der købes ind for vores skattekroner. Indsatser, som skal løftes i fællesskab og balancen mellem de mange ambitioner skal findes i stærkere partnerskaber.

Vi skal udnytte mulighederne for mere fleksible udbud i den nye udbudslov, så vi finder frem til de helt rigtige partnerskaber. Det vil kræve mod og vilje hos begge parterJesper Langkjær, formand for IKA – foreningen af offentlige indkøbere.

Både offentlige ordregivere og virksomhederne har en interesse i, at der indføres en ambitiøs og modig udbudsadfærd på alle bundlinjer: økonomisk, socialt og miljømæssigt. – Vi skal i Danmark blive langt bedre til at fremme kvalitet, klima- og miljøforanstaltninger og det gode samarbejde i hverdagen. Vi skal tænke i win-win, så vi får stærke og innovative samarbejderJacob Nibe, formand for DI Service Udbudspanel. IKA – foreningen af offentlige indkøbere – og DI Service har tidligere sammen udarbejdet anbefalinger til ”Den gode udbudsproces” og ”Den gode kontrakt”. Denne gang følges de fælles anbefalinger op af en række efterfølgende webinarer med fokus på de enkelte serviceområder.

Jesper Langkjær: ”Vi skal ud af helikopteren og generelle anbefalinger, og ned i den konkrete markedsdialog, hvor vi sætter spot på muligheder og udfordringer på de enkelte serviceområder”.

De fælles anbefalinger kan du finde på IKA.dk eller hos DI Service Udbudspanel.

 

Del dette med dit netværk: