CENTRALE UDBUD koster!

Stort er godt, og større er bedre – eller er det? Direktør Morten Rasmussen mener, at de centrale udbud koster på konkurrence, innovation og forsyningssikkerhed. Han peger på, at store centraliserede offentlige indkøb ikke levner meget plads til innovation, til nye danske løsninger og til mindre danske producenter. Taberne er de mindre, innovative virksomheder. Det er et kæmpe problem, for det er her, det nye skabes, peger Morten Rasmussen, direktør i Danish.Care, branchen for hjælpemidler og velfærdsteknologi på.

PLADS TIL INNOVATION. Et nyt SKI-udbud på genbrugshjælpemidler er på vej indenfor kørestole, puder og vendesystemer. Det har fået Morten Rasmussen til tasterne. Centraliserede offentlige indkøb efter devisen, stort er godt, og større er bedre, levner ikke meget plads til innovation, til nye danske løsninger og til mindre danske producenter – i det hele taget til et dansk hjemmemarked. Sundhedsprodukter, herunder hjælpemidler og velfærdsteknologi, bruges af borgere med individuelle behov. Derfor skal produkterne ikke være særligt avancerede, før det bliver vanskeligt at standardisere udbud, uden at det går ud over værdien for borgere og fagpersonale.

Egner sundhedsområdet sig overhovedet til den slags udbud? Spørger Morten Rasmussen. Han peger på, hvad han betegner som et et kæmpe problem, nemlig at de mindre, innovative virksomheder, og de små og mellemstore danske leverandører, som udgør hovedparten af dansk erhvervsliv, bliver tabere.

Det er her, meget af det nye skabes, mener han. Det er her, de lokale arbejdspladser skabes. Og det er her, det stærke hjemmemarked, der er grundlaget for den danske velfærdseksport, skabes. Det koster ikke bare på konkurrence, innovation og lokale arbejdspladser.Det er på tide, at der bliver skabt sammenhæng mellem de gode erhvervspolitiske ambitioner og håndteringen af udbud i praksis. Og at prisen for og udbyttet af centraliserede indkøb bliver ordentligt belyst i det store billede, lyder opfordringen fra Morten Rasmussen.

SKI AFVISER. Christian Lunding, Udbudsdirektør, SKI peger i en replik på, at hverken SKI eller kommunerne kan genkende det skræmmebillede, Morten Rasmussen forsøger at tegne af kommunernes indkøbsstrategi, som sikrer fornuftig forvaltning af skatteydernes penge. Faktum er, at der på tværs af landets kommuner bliver indkøbt i tusindvis af identiske hjælpemidler hvert år. Før man tager branchens påstande for pålydende, skal man huske, at mange kommuner før SKI-aftalen betalte høje priser for præcis det samme produkt, som deres nabokommune fik billigere, skriver Christian Lunding – og fortsætter:

Når kommunerne går i fællesudbud, er hovedformålet at kunne købe de efterspurgte produkter i god kvalitet til de bedst mulige priser. Det er god forvaltning af skattekronerne. SKI fremmer konkurrencen, og det betyder, at leverandørerne skal byde ind med gode produkter til konkurrencedygtige, gennemsigtige priser.

Det er legitimt, at man som interesseorganisation går i brechen for sin branches interesser, lyder SKI-kommentaren, der bl.a. slutter med denne opfordring: Jeg vil derfor opfordre Morten Rasmussen og Danish.Care til at acceptere præmissen om fællesoffentligt indkøb og kaste sig konstruktivt ind i samarbejdet om at sikre nogle gode fælles aftaler, som bidrager positivt til kommunernes økonomi og borgernes velfærd.

Del dette med dit netværk: