Samtale fremmer forståelsen

Samtale fremmer forståelsen, sagde direktøren for et fransk teleskab for mange år siden. Den pointe gælder også, når det handler om digitalisering i den offentlige sektor. Et af de formelle svar er markedsdialog. Dilemmaet er imidlertid, at her skynder vi os på sædvanlig vis igen at sætte juraen først fremfor ledelsesmæssig omtanke og strategisk sans. Det bevirker, at dialogen for ofte bliver sat på formel med fokus på formalia, hvilket betyder, at topledelsen og niveauet under ikke bliver tilstrækkelig nærværende i sådanne processer. Sådan skriver Ejvind Jørgensen i DIGITALT.dk

I dag kan man ikke lede en virksomhed uden en relativ dyb forståelse for, hvad digitaliseringen gør ved den mission, man er sat til at udføre som leder. Det kræver indsigt. Det fordrer samtale og dialog. Virksomheder må i dag være i en konstant tilstand af dialog med markedet for at lade sig inspirere og udfordre. Ellers kan man ikke drive sin virksomhed som leder. Derfor er det afgørende, at offentlige virksomheder åbner op og i højere grad møder markedet, hvad enten det er leverandører, vidensorganisationer eller peers, som deler erfaringer eller andre aktører i værdikæden, som har en forretningside.

Læs hele blog-indlægget på DIGITALT.dk: https://www.digitalt.dk/2020/01/23/taet-dialog-er-noeglen-til-digital-innovation-og-vaerdiskabelse/

Del dette med dit netværk: