IT-Advokater: Markant flere IT-konflikter

Af Flemming Kjærsdam

Antallet af konflikter mellem IT-kunder og IT-leverandører er steget knapt 40 pct. i løbet af de seneste 12 måneder.  Under Coronapandemien er antallet af konflikter mellem IT-kunder og IT-leverandører steget markant de seneste 12 måneder. Det viser Danske IT-Advokaters (DITA) IT-undersøgelse 2021, hvor antallet er steget fra 27 pct. i 2020 til 37 pct. i 2021 i antallet af konflikter, svarende til en stigning på 37 pct.

Årsagerne til konflikterne skyldes som regel flere forhold. Men i 2021 undersøgelsen er det værd at notere sig, at ”forsinkelser” som en udløser af en opstået konflikt fylder mere end i tidligere undersøgelser. – Vi ser en klar tendens på tværs af flere it-projekttyper, at forsinkelser fylder mere end de tidligere år.

– Når vi ser på udviklings- og implementeringsprojekter, kan en væsentlig del af forklaringen være de udfordrigner, der har været med at gennemføre projekter under Coronapandemien. Blandt andet de udfordringer, der har været med at mødes fysisk, er mange projekter gennemført med virtuelle teams. Disse forsinkelser, har i mange tilfælde forplantet sig i andre dele af virksomhedernes it-organisationer ligesom vi også har oplevet global mangel på mikrochips, som har medført forsinkelser i levering af hardware- og software, siger IT-Advokat Tue Goldschmieding, der er bestyrelsesmedlem i Danske IT-Advokater.

Læs mere på http://ITadvokater.dk

Del dette med dit netværk: