El til brint = grønne brændstoffer

To storskalaprojekter om udvikling af teknologier til lagring og konvertering af strøm fra vedvarende energi får støttekroner. I alt 128 millioner. Det skal bidrage til, at man i fremtiden kan bruge den grønne strøm til f.eks. brændstoffer til busser, fly og skibe

Vedvarende energi og særligt havvind rummet et enormt potentiale i forhold til at reducere CO2-udledninger. Men det kræver teknologier, der gør det muligt at udnytte strømmen bedre, for at kunne realisere det fulde potentiale. Derfor er der afsat 128 mio. kr. til støtte til udvikling af teknologier til lagring og konvertering af vedvarende energi.

To storskalaprojekter, der vurderes at kunne bidrage til udviklingen, har modtaget støtte på hhv. 80 og 48 mio. kr.  – Danmark skal indtage en global lederrolle og være frontløber på teknologi til lagring og konvertering af grøn strøm. Vi har et godt udgangspunkt med den viden og teknologi, der er udviklet i Danmark og særligt i den danske vindindustri. Det fundament skal vi bygge videre på. Med støtte til to markante projekter på samlet 128 mio. kr. tager vi et af de første vigtige skridt siger klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen.

De to projekter omhandler begge omdannelse af el til brint. De har begge stærke aktører bag og indgår i industrielle symbioser med stor tilknytning til igangværende industri. Det betyder, at de foregår tæt på markedslignende vilkår og derfor kan bidrage til at belyse, hvilke barrierer der er for teknologien, både i forhold til regulering og markedsvilkår. Begge projekters formål er at videreudvikle teknologien og kapaciteten markant efter endt støtteperiode med henblik på at kunne fungere på markedsvilkår.

– Vi er ved et punkt, hvor teknologierne til produktion af vedvarende energi er så langt, at de snart ikke behøver støtte længere. Derfor øger vi nu fokus på støtte til fremtidens teknologier, der skal sikre, at vi udnytter det enorme potentiale, der ligger i vedvarende energi. Det næste store skridt i den grønne omstilling er, at udvikle teknologier, der kan omdanne den grønne strøm til for eksempel brændstoffer til f.eks. busser, fly og skibe, siger Dan Jørgensen.

Del dette med dit netværk: