E-handel kræver nytænkning

Af: Cand.Merc. Jesper Baadsgaard

En eksplosiv stigning i E-handel stiller stadig større krav til, at  transportvirksomheder vedvarende innoverer deres arbejdsgange. Dette, så de kan tilbyde nye og bedre løsninger, der honorerer de fremtidige krav til yderst komplekse transport- og logistikløsninger, som e-handel udfordrer. E-handelsvirksomhedernes forretningsmodeller gør, at mange transportvirksomheder må være indstillet på at udvikle deres løsninger og ændre deres traditionelle set-up radikalt. Såvel kvalitativt som kvantitativ. – Forbrugernes forventninger er blevet skærpet med E-handel. Levering, med helt ned til en-times intervaller, er den nye standard i store dele af transport­branchen. Præcision, brug af data og ny teknologi er fremtidens konkurrenceparametre, mener branchedirektør Michael Svane, DI Transport, der også har fokus på trafikken i luften og på skinnerne.

Det handler om at give kunderne det, kunderne vil have. Og i transportbranchen er det i dag lig med endnu mere præcis levering. Forventningen er drevet frem af e-handel, som fylder stadig mere i privatforbruget. Bl.a. fordi kunder i f.eks. internet­butikken Zalando selv bestemmer, om de nye sko skal leveres hjemme, på jobbet eller i en bestemt pakkeboks. Men også fordi kunderne i f.ex. online supermarkedet nemlig.com vælger, i hvilket en-times interval deres mælk, rugbrød og hundemad skal leveres – alle dage i året. Den udvikling smitter af på resten af transportbranchen. – Internetvirksomhederne har lyttet til forbrugerne, der vil have deres varer leveret, når det passer dem og på præcis de steder, de ønsker. Det er en ny standard, som driver udviklingen i resten af branchen. De transportvirksomheder, der kan indfri den forventning, står ganske enkelt bedre i konkurrencen, mener branchedirektøren i DI Transport, Michael Svane.

Svane forklarer, at internetvirksomheder som blandt andre nemlig.com er et eksempel på en virksomhed, der afvikler transporten ved hjælp af digitalisering. Og netop evnen til at udnytte de mange data, virksomhederne allerede har, er nogle af de vigtigste parametre for branchens overlevelse. – Fremtiden for alle vores medlemmer handler om, hvor hurtigt og godt de kan tage ny teknologi som f.eks. sensorer til sig. Og hvordan de forstår at bruge de datastrømme om alt fra brændstofforbrug, chaufførernes køre-/hviletider og kundernes præferencer, som de besidder, forklarer branchedirektøren.

Michael Svane afslutter med at understrege, at lønomkostninger selvfølgelig aldrig bliver uinteressante, men at digitalisering vil spille en større og større rolle fremover.

Del dette med dit netværk: