Sammen om fremtidens indkøb

Præsentation

Signe Lynggaard skriver bl.a. om strategiske offentlige indkøb, bæredygtighed og FN’s Verdensmål.

Læs mere om Signe Lynggaard Madsen

Klimaambitionerne er tårnhøje – og det samme er omverdenens forventninger til os som offentlige indkøbere. Læser man fx regeringens klimaplan, KL’s nye CO2-strategi og Dansk Industris grønne udspil, kan man se, at der over en bred kam er enighed om, at offentlige indkøb er en af de vigtigste løftestænger for Danmarks grønne omstilling.

Så langt, så godt. Vi skal købe grønt, ja. Men hvordan gør vi det? Hvilke krav skal vi stille til produkter og processer? Hvad skal vi rent faktisk købe? Og hvordan skal vi købe ind? Det er de spørgsmål, vi skal stille, hvis vi skal lykkes.

Det er svære spørgsmål, der fylder meget i indkøbskredse – og senest på SKI’s Årsdage, hvor næsten 800 offentlige indkøbere var samlet i Aarhus og København.

Det korte svar er: Der er ingen lette svar. I min velkomsttale til SKI’s Årsdage forsøgte jeg alligevel at komme svarene lidt nærmere med et bud på, hvilke spørgsmål man skal stille sig selv, når man skal sikre fremtidens bæredygtige indkøb:

Hvilke krav stiller vi?
Først og fremmest skal der naturligvis være ’grønne varer’ at købe. Det betyder, at vi skal stille krav til leverandørerne om at kunne levere dem. Men hvilke krav er det, vi skal stille? Hvornår er et produkt reelt grønt og bæredygtigt?

Det er en af de største udfordringer, og her kan man mærke, at vi stadig er i begyndelsen af den grønne omstilling. Vi mangler simpelthen konkret viden og erfaringer, når det kommer til detaljen. Plastik er skidt. Det ved vi. Men stofbæreposer er også belastende for miljøet. Hvordan får vi lavet en afvejning og stillet de krav, der giver mest miljøeffekt?

Det kan virke umuligt og uoverskueligt, men det skal lykkes. Vi skal gå faktabaseret til værks, vi skal investere vores fælles viden, vi skal udnytte hinandens fagekspertise – og vi må acceptere, at det tager tid og koster penge. Hvis vi hjælpes ad, kan vi få afdækket flest mulige områder.

Hvad køber vi rent faktisk ind?
Selv når de grønne produkter er tilgængelige, kan det være svært at få dem købt. For én ting er hensigten om at købe grønt ind – noget andet er, hvad vi rent faktisk lægger i indkøbskurven.

Kommunernes indkøbsdata viser, at det langt fra altid er de grønne varer, der ender i kurven – heller ikke i de kommuner, hvor der er erklærede grønne indkøbsmål. Det kan der være mange gode grunde til, fx et helt naturligt og nødvendigt fokus på priser og budgetter.

Men en del af svaret kan også være, at dem, der foretager de konkrete køb – fx pædagoger i daginstitutioner – ikke har indkøb som deres kerneopgave. Når man ikke er professionel indkøber, kan det være svært at gennemskue, hvad det mest miljørigtige valg er, når der skal købes kontorartikler og rengøringsmidler.

I vores indkøbsdata kan vi se, at kommunale disponenter har lettere ved at vælge grønt på fødevareområdet. Det er det, fordi det er nemt at gennemskue, om man vælger økologiske kartofler eller almindelige kartofler, når man bestiller i e-handelssystemet. Det er straks vanskeligere at gennemskue, om et produkt er grønt, når det kommer til rengøringsmidler.

I SKI vil vi gerne gøre det lettere at købe grønt ind. Derfor har vi lavet en funktion på vores hjemmeside, hvor den enkelte offentlige organisation kan skræddersy sit e-handelskatalog, så det fx kun viser grønne produkter. Man kan sortere på Svanemærket, EU-blomsten, osv., så det kun er de produkter, der vises i e-kataloget ude i daginstitutionen. Det skræddersyede katalog kan importeres til de enkelte e-handelssystemer og er dermed et skridt på vejen til at gøre vores indkøbsvaner grønnere.

Hvordan køber vi ind?
Gamle vaner kan være svære at komme af med. Men vi kan og skal ændre vores indkøbsvaner. Vi skal ændre både det, vi køber, og måden, vi køber det på, hvis vi for alvor skal høste miljøgevinsterne.

En gennemsnitskommune foretager 250 bestillinger pr. arbejdsdag. Samtidig er næsten 25 pct. af kommunernes fakturaer på mellem 0 og 250 kr. Og med langt de fleste af disse bestillinger, følger en levering. Her skal vi have gjort op med 7-eleven-kulturen, hvor man køber det, man har brug for – her og nu.

Vi skal blive bedre til at samle vores indkøb.

Vi skal så vidt muligt væk fra dag-til-dag leveringer og arbejde mere med mindsteordrestørrelser.

Vi skal tilbage til de gamle husmoderdyder og samle vores indkøb, når det giver mening.

En fornuftig indkøbsadfærd koster os ikke noget.

Vi skal finde svarene i fællesskab
Som Rikke Dreyer fra miljømærkning Danmark skrev i sit blogindlæg for et par uger siden, så kræver det både vilje og samarbejde, hvis det offentlige indkøb skal være mere bæredygtigt. Det er vigtigt, at vi sætter ambitionerne for vores arbejde højt – også selvom vi har travlt, og opgaven er svær.

Vi skal være ambitiøse, hvis vi skal løse de tre udfordringer. Også når hverdagen rammer. I SKI arbejder vi hver dag på at stille de rette krav i samarbejde med bl.a. POGI og Miljømærkning Danmark, med eksperter og specialister og med leverandører og indkøbere. Vi arbejder på at gøre det nemmere at købe grønt ind, fx ved at kunne skræddersy e-handelskataloget til kun at omfatte grønne produkter. Og vi arbejder på, at vores aftaler skal understøtte en mere bæredygtig indkøbsadfærd.

I SKI ved vi, at vi ikke har alle svarerne, og at der ikke kun er nemme løsninger. Den grønne omstilling kræver, at vi på tværs af den offentlige sektor står skulder ved skulder, og at vi alle bidrager med hver vores ekspertiser. Og så kræver den grønne omstilling også et tæt samarbejde med leverandørerne og helt sikkert også inddragelse af forskningsverdenen, så vi samlet set kan stille de bedste krav og sikre de bedste løsninger. Ingen af os kan gøre det alene! Vi skal stå sammen om fremtidens indkøb.

Skriv en kommentar

avatar
Copy link
Powered by Social Snap