Efter Corona’en – hardcore omstilling

Det er hardcore forretning, der skal genskabe muligheden for en bæredygtig omstilling af Danmark – ikke en idealforestilling om verdensmål, grønne træer, samkørsel og genbrugstøj.

På mindre end 6 uger gik de fleste danske virksomheder fra at have styr på forretningen, udsigt til endnu et overskud, en stabil højkonjunktur og ambitionen om en styrket bæredygtig virksomhedsprofil.

Jovist, mange virksomheder var allerede godt i gang med at lave de indledende øvelser ift. at forstå Verdensmålene, og hvordan de kunne dem som et springbræt til en mere målrettet grøn omstilling i virksomheden. Men sådan virkelige bæredygtige forretningsmodeller, hvor man målrettet gik ind og koblede den grønne omstilling til budgettet, lod vente på sig. Formentlig fordi man i øjeblikket afventer en politisk klimaaftale, hvor virksomhederne får vished om, hvilke indsatsområder, der ville blive prioriteret politisk. Helt fair!

Men så kom coronaen og lagde store dele af markedsøkonomien i en koma-lignende tilstand. Alt er gået i stå, og de danske virksomheder oplever pludselig, at man fra den ene dag til den anden ikke har nogen eller næsten inden omsætning. Det handler om reel overlevelse!

Derfor kan jeg også blive forundret over, at ”bæredygtighedsfolket” stadig tordner derudaf med grønne krav til virksomheder ift. bæredygtighed og investeringer i grøn omstilling. Det er som om, at man ikke forstår at grøn omstilling koster penge!

Ingen forretning, ingen virksomhed – ingen virksomhed, ingen grøn omstilling. Derfor skal den eneste prioritering for virksomhederne i øjeblikket være hardcore forretning.

Vil det betyde, at danske virksomheder kan være nødt til at træffe forretningsmæssige valg, der på den korte bane ikke er bæredygtige? Formentlig ja. Hvorfor? Fordi det handler om at få stoppet blødningen, genskabt omsætningen og genetableret indtjeningen. Alternativet er konkurs.

I genopbygningsfasen er der bestemt bæredygtige muligheder ift. at skabe en mere bæredygtig organisation. Før corona skulle de fleste virksomheder selv skabe anledningen til at få kigget på forretningen med mere bæredygtige perspektiver, men det er altid svært i en tid hvor omsætning og overskud er stigende. Verdensmålene blev ofte anledningen, men jo kun som en blød anledning.

Nu er muligheden her så for at få gentænkt sin virksomhed mere bæredygtigt. Det kan være produktionskæden skal gentænkes og bygges op på en mere hensigtsmæssig måde. Det kan være produktionsmaterialer, der erstattes med mere bæredygtige alternativer, eller det kan være muligheden for at få trukket noget af sin produktion hjem fra udlandet og skabe mere lokale produktionsmiljøer. Måske skal produktporteføljen gentænkes, så de mindst bæredygtige produkter fjernes fra forretningsmodellen?

Men det skal først og fremmest være bæredygtige tiltag, som på den ultra-korte bane er rentable, ellers må det vente.

Og dermed også en appel til de mange mennesker, der har sat sig for at understøtte virksomhederne med verdensmål, grøn omstilling og klimaplaner. Det er bæredygtig realisme og ikke bæredygtig idealisme, der skal få den grønne omstilling tilbage på sporet. Derfor vil jeg opfordre jer til, at bruge denne irriterende corona-pause på at læse op på virksomhedsøkonomi, afsætning og indtjening og så udvikle de mest innovative forretningsorienteret løsninger med indtjening som succesparameter nr. 1.

De initiativer og projekter, som I gerne vil have virksomhederne til at investere i ift. at sikre en grøn omstilling efter coronakrisen, vil blive mødt med store krav om dokumenteret effekt på bundlinjen. Hvis I ikke har en stærk business case, vil I blive afvist. Til gengæld vil mulighederne være uendelige for jer, der formår at koble bæredygtige indsatser sammen med et pænt afkast til virksomheden.

Jeg vil helst ikke lege fremtidsforsker ift. tiden efter corona – men jeg tror tiden er forbi, hvor viden om verdensmål i sig selv er en adgangsbillet til direktionsgangene. Fra nu af handler det om hardcore forretning. Nu er det så op til alle os, der arbejder med bæredygtighed at gøre os fortjent til, at hardcore forretning i virksomhederne også kommer til at handle om investering i grøn omstilling og bæredygtighed.

Præsentation

Christian Terkelsen skriver om bæredygtige organisationer, organisering og ledelse på UdbudsMedia.dk

Læs mere om Christian Terkelsen

Skriv en kommentar

avatar
Copy link
Powered by Social Snap