Bæredygtig åbning af samfundet

Mens vi er i gang med den første fase af den svære åbning af vores samfund efter Covid 19-nedlukningen, rykker debatten om den brede økonomiske åbning tæt på. Vi står også her overfor helt afgørende valg. Hvordan skal den hjælpes i gang, og hvordan kommer den til at se ud?

Vi har jo hårdt brug for at sikre arbejdspladser, undgå sociale katastrofer og standse minusvæksten i økonomien. Så langt vil de fleste være enige, men rigtig mange vil nok være fristede til at tænke, at vi bare hurtigst muligt skal tilbage til det, vi kom fra. Derfor er risikoen for at falde tilbage til alt for lette budskaber givetvis stor. Mange husker finansminister Thor Petersens citat om, at vi “over tid ejer hele verden” som en beskrivelse af den fremragende position dansk økonomi befandt sig i i 2006 – året før det hele ramlede med finanskrise og økonomisk krise!  Og Danmark ramlede jo med.  Og da vi var på vej ud af krisen blev Bjarne Corydon som finansminister citeret for en ukritisk melding om ” at det går bedre, fordi danskerne er blevet bedre til at svinge Dankortet”……. Køb og kassér.

Det er den slags budskaber, vi i hvert fald ikke har brug for. Det er falsk tryghed. De fyrer jo bare endnu mere op under den igangværende klimakrise. I stedet har vi brug for helt at ændre kurs.  Hen mod reel bæredygtighed.

Heldigvis er vi bedre stillet, end vi måske selv tror. EU Kommissionen lancerer i år og næste år en lang række omfattende grønne initiativer, Vi har 70% klimamål i 2030, et nyt stærkt klimaråd og erhvervslivets egne bud på klimaindsats i erhvervspartnerskaberne. Der er næsten gjort klart til omfattende initiativer og markant økonomisk satsning fra det offentlige og fra erhvervslivet.

Men alt det gør det ikke alene. Derfor bliver min opfordring til erhvervslivet, at når der åbnes op igen, så skal der gives et nyt klart signal om, hvordan hver butik, hvert enkelt købecenter, hver eneste fabrik har tænkt at dreje virksomheden i de kommende år – hen mod reel bæredygtighed.

Jeg ser for mig tøjbutikker, der lover at give oplysninger om tøjets klimaaftryk og tager brugt tøj tilbage. Eller indretter afdelinger med brugt tøj sammen med nyt. Købecentre, der tilbyder alt i reparationer, trafikselskaber der lover hurtigere udfasning af diesel, skoler, der lover at udarbejde grønne læseplaner, livscyklusanalyser i virksomhederne, klimamåltider i alle restauranter, oplysninger om klimaaftryk i dagligvarebutikker, E-butikker, der offentliggør klima og miljøaftryk, rejseselskaber med klima oplysninger, opmuntring til energirenovering og biodiversitetsrenovering i parcelhuskvarterer osv. osv.

Hvis vi får startet rigtigt, vil vi både kunne dreje økonomien i grøn retning og samtidig styrke det folkelige engagement.  – Og i sidste ende vil det så også vise sig ved, at vi igen kan svinge vores Dankort …. nu bæredygtigt.

Præsentation

Steen Gade skriver om grøn udvikling og forsyning på UdbudsMedia.dk.

Læs mere om Steen Gade

Skriv en kommentar

avatar
Copy link
Powered by Social Snap